INTRODUCERE
p. 7
Această teză își are originea într-un
sentiment de neputință pe care îl încerca un nou venit, la începutul anilor
90, în fața realităților confuze ale erei post-romane, așa cum erau ele
reflectate de arheologia momentului. Cantitatea relativ mare de informație
acumulată în peste 40 de ani de arheologie de teren este din ce în ce mai greu
de înțeles ca un corpus cu sens.
Sintezele asupra subiectului fie sunt, de-acum, destul de vechi[1] pentru a fi
depășite de evenimente, fie au doar caracter regional[2], fie prezintă
aspecte disparate ale culturii materiale[3], fie reprezintă
lucrări cu iz propagandistic[4]. În fine,
multe dintre explicațiile care au fost vreodată la modă sunt evident pentru
mai toată lumea perimate, dar nu este foarte clar ce se va pune în loc.
Tarele științei arheologice vor fi
pe larg dezbătute, în această lucrare. Cu circa 7 ani în urmă, când am pornit
la acest drum, le înțelegeam mai puțin clar; îmi era însă foarte clar că trebuie
făcut ceva, că vechile metode vor scoate numai vechile concluzii și că fără o
nouă metodologie nu va mai fi posibil un progres semnificativ la nivelul explicațiilor istorice. Putem
deschide sute de șantiere, putem publica zeci de mii de profile (arheologice,
geofizice, ceramologice), putem să măsurăm cioburile la micron, să le cântărim și
înainte și după spălare; dacă nu știm cum
se montează această masă informațională nu numai că nu vom progresa, dar ne
vom scufunda sub cioburi și hârtii, din ce în ce mai confuzi, copleșiți de o
massă de date care fără îndoială că ar fi covârșit și un cap limpede ca a lui
Nestor.
În 1994 am început să lucrez la un
sistem morfologic destinat să ne pună la adăpost de subiectivismul unor
descrieri de genul buză mai puțin răsfrântă, diametrul maxim în zona
umerilor, sau de analogii tot atât de certe ca asemănarea unor persoane de
rasă albă de sex masculin. Deși la epoca aceea foloseam calculatorul ca mai
toată lumea respectiv mașină de scris iar despre bazele de date aveam doar
niște idei abstracte, la momentul publicării Sistemului Compas[5] eram perfect lămurit
că drumul va continua împreună cu calculatorul sau deloc; dificultățile uriașe întâlnite
pentru redactarea acelei cărțulii, care opera totuși doar cu două sute de
exemple de forme ceramice, mă lămuriseră pe deplin că manipularea manuală a câtorva
mii de înregistrări (cu sute de câmpuri) ar fi o aberație.
Nu mă voi opri în această
introducere asupra problemelor de metodologie, fiindcă acestei chestiuni îi
este rezervată prima secțiune a lucrării (trei capitole). Voi face aici un
foarte scurt istoric al cercetării subiectului (ceramica de secol VI, în
special din Câmpia Română), încheind cu descrierea sistemului de organizare a
lucrării.
Arheologia evului mediu timpuriu
este cea mai nouă ramură a cercetării istorice. Vechea arheologie a fost multă
vreme prizoniera obiectului frumos sau grandios. Evul mediu timpuriu nu îndeplinește
condițiile. Primele cercetări au avut caracter relativ întâmplător și se leagă
de numele lui Dinu V. Rosetti[6]. Dincolo de
identificarea unor așezări ale epocii (Dămăroaia, Lacul Tei, Fundeni, Ciurel, Băneasa
- La Stejar), arheologul bucureștean a avut norocul de a descoperi în periferia
Teilor un cuptor de olar, cu șarja ceramică în complex, la care s-a adăugat o
providențială monedă de la Justinian, ceea ce i-a permis atât datarea, cât și o
alocare culturală corectă (populația autohtonă romanică). Norocul începătorului
nu avea să se repete prea des și nici prea curând, așa încât peisajul
arheologic al epocii nu a început să se limpezeazcă decât după aproximativ un
sfert de veac. Lista descoperirilor interbelice notabile se încheie cu sondajul
lui Dumitru Berciu la Balta Verde (Dolj), care a revelat două morminte de incinerație
în urnă (?)[7], a căror
interpretare istorică și culturală a rămas subiect de discuție.
p. 8
Perioada postbelică a debutat sub
semnul șantierelor de construcție a socialismului, pentru care arheologia era
departe de a reprezenta o prioritate. Într-o epocă în care șantierele de
salvare sau arheologia urbană nu aveau metodologii prea clare nici în țări mai
dezvoltate, rezultatele intenselor lucrări de la București sau de la Porțile de
Fier arată astăzi câștiguri îndoielnice, care au adus puține informații utile,
altele decât cele de cartare a unor situri; or, evident, pentru o lucrare care își
propune prelucrarea ceramicii, cartarea nu reprezintă prea mult. Progrese
semnificative au început să se realizeze odată cu începerea marilor șantiere de
cercetare sistematică, cum au fost așezarea de la Ciurel sau Necropola de la Sărata
Monteoru, în a doua jumătate a anilor 50. Cunoașterea teoretică a fost
tributară unor îndelungi ezitări și oscilări[8], primele
contribuții semnificative în materie venind la începutul anilor 60.
Clarificarea se datorează lui Ion Nestor, care a urmat el însuși un traseu
sinuos, de la atribuirea descoperirilor de la Sărata Monteoru exclusiv slavilor[9] - la o opinie
mai nuanțată, viabilă și astăzi[10]. Tot lui
Nestor datorăm prima lectură arheologică a izvoarelor literare[11],
text care a rămas de referință.
Nu intenționez să dezvolt aici
istoricul contorsionat al cercetării, fiindcă deja s-a făcut de mai multe ori[12]
și nu ar aduce beneficii acestei lucrări. La modul strict, nu există nici o lucrare specială, referitoare la ceramica Ipotești-Cândești,
pe care să o pot invoca în postura de precursor, alta decât cea publicată de
mine recent[13]. Vreau să
evoc doar numele a două persoane, a căror activitate a marcat profund domeniul.
Primul este Victor Teodorescu, care este nu numai autorul unor săpături
interesante (din nefericire majoritatea nepublicate), dar este primul
teoretician al culturii Ipotești-Cândești, chiar nașul de botez. Chiar dacă
cronologia și etapele propuse nu mai sunt de actualitate, cercetătorul ploieștean
are meritul de a fi definit pertinent caracterul romanic al culturii, cu
elemente de cultură carpo-dacică[14],
ceea ce, în linii generale, este încă adevărat. Al doilea
personaj-cheie este Suzana Dolinescu-Ferche, a căror merite teoretice sunt mai
modeste, dar de a cărui nume se leagă aproape
toate așezările importante ale epocii, fie cele pe care le-a cercetat
personal, pe teren (cele trei așezări de la Dulceanca cu nivel de locuire de
secol VI), fie cele în care contribuția sa la publicare a fost decisivă pentru
intrarea în circuitul științific (Ipotești, Ciurel, Soldat Ghivan).
Aș insista asupra evenimentelor
ultimului deceniu, importante pentru devenirea subiectului. Acești ultimi ani
au adus elemente de noutate absolută, atât asupra cronologiei culturii, cât și
asupra extensiei ei teritoriale; și ceva mai mult. Începând cu 1994 au apărut,
succesiv, rapoarte din așezări de la finalul evoluției culturii Ipotești-Cândești,
caracterizate de cvasi-exclusivitatea ceramicii lucrate cu mâna[15], orizont despre care nici nu se bănuia că există
(cu posibila expectație a relevării unor aspecte de cultură slavă genuină în Câmpia
Română). În 1998 a apărut un alt raport[16], al cercetărilor
din așezările de la Gropșani, din centrul Olteniei, care nu numai că permit înglobarea
cu deplină certitudine a spațiului din dreapta Oltului în cultura studiată, dar
clarifică aspecte fundamentale ale începuturilor culturii și stabilește
standarde comparative foarte importante pentru evaluarea situației din
Muntenia. Fără această lucrare, teza de doctorat ar fi fost privată de puncte
de reper esențiale pentru descrierea mediului cultural al epocii; faptul
constituie un motiv de meditație asupra vulnerabilității cercetării.
La momentul enunțării temei de
doctorat (Ceramica de uz comun din Muntenia, de la sfârșitul veacului al V-lea
până la mijlocul veacului al VII-lea), Oltenia nu putea fi inclusă în temă decât
riscând o
p. 9
discuție vagă.
Astăzi, din contră, este evident că ceramica
din Muntenia nu se poate discuta separat de ceramica din Oltenia. Așa încât
digresiunile la dreapta Oltului nu vor fi considerate derapaje de la titlul inițial,
ci contextualizarea adecvată a
subiectului.
Tot în 1998 mi-a apărut un studiu
asupra capacității vaselor ceramice din secolul VI, din Câmpia munteană, care
este, din câte știu, prima încercare de abordare sistematică de acest fel.
Fie-mi permis să amintesc aici câteva
teze de doctorat din ultimii ani, a căror tematică se intersectează pe diverse
segmente cu această lucrare, și a căror puncte de vedere au fost importante în
configurarea unor concluzii proprii. Într-o ordine tematică, aș începe cu
detaliatele cercetări ale colegului clujan Ioan Stanciu, în așezarea slavă
timpurie de la Lazuri[17] (Satu Mare),
care oferă un excelent etalon de contrast. Alte lucrări de referință pe tărâmul
ceramicii, de această dată romană, le-au oferit în ultimii ani Andrei Opaiț și
Ioan Carol Opriș[18]. Tot
despre ceramică, însă cea getică, a scris o masivă lucrare colegul George
Trohani[19].
Fără referință directă la obiectul de studiu, aceste teze au însă relevanță atât
fiindcă donează termeni de comparație la nivelul materialelor, cât și fiindcă
descriu tendința lentă dar certă de a sparge tiparele procedurale și de
deschidere către metode de studiu alternative. Idei interesante am găsit și în
teza lui Alexandru Madgearu[20];
lucrare cu caracter de sinteză, ce oferă perspective noi asupra interpretării
unor texte literare, a datelor numismaticii și a datării unor antichități slave
pe teritoriul sud-carpatic, adică un cadru istoric necesar unui ceramist, care,
prin forța lucrurilor, este mai specializat. În domeniul numismaticii a apărut
o sinteză pe care cred că o aștepta multă lume, și care sper că nu va întârzia
să fie publicată, realizată de colegul Ernest Oberländer-Târnoveanu[21],
care mi-a prilejuit contextualizarea istorică necesară. Aș concluziona că
peisajul științific al ultimilor ani este plăcut și tonic, demonstrând că
progresul nu este o vorbă oarecare.
Nici cercetătorii străini
nu au stat degeaba în ultimul deceniu. Alături de vechi lucrări de referință[22], în ultimii
ani s-au adăugat publicarea unor situri importante[23], monografii
regionale de maxim interes[24], studii care
pot schimba percepția despre realitățile arheologice din teritorii învecinate[25], sinteze
referitoare la grupuri de populație[26], manuale de
ceramistică[27], toate de
maxim interes pentru subiectul tratat, mai mult sau mai puțin direct. Evident,
exemplificările ar putea continua, dar prefer să rămân la titlurile cele mai
importante.
Este timpul să mulțumesc aici celor
care au creat condițiile necesare pentru ca această lucrare să existe. Trebuie
să mulțumesc sorții și unui vechi coleg (dr. Lucian Chițescu) care m-au trimis în
neașteptata direcție a Iașului, pentru pregătirea lucrării de doctorat. Am
cunoscut aici un om, pe care îl știam numai după reputație și larga
bibliografie l-am numit pe profesorul Dan Gh. Teodor , care s-a
demonstrat îndrumătorul la care nici nu îndrăzneam să sper. Nu am să enumăr
aici motivele unei asemenea aprecieri, fiindcă domnia sa le știe, iar restul
comunității arheologice le bănuiește. Așa se face că a rezultat acea lucrare pe care mi-o dorisem, cu
metodele și concluziile pe care mi le-am dorit, bune-rele cum sunt. Câți oameni au
această bucurie?
p. 10
Mulțumiri merită cu prisosință direcțiunea
Muzeului Național de Istorie a României, care mi-a asigurat toate condițiile
pentru ca proiectul de cercetare să avanseze. Iar când spun toate nu spun
de conveniență. Mă gândesc la finanțarea cercetării de teren, fonduri de
deplasare, aparatura necesară unui studiu modern, consumabile, posibilități de
publicare, inclusiv la o atmosferă propice cercetării. Nu în ultimul rând am să-mi
evoc familia, care a înțeles că un calculator performant este mai important ca
o mașină second-hand, ca să mă refer numai la acest aspect. La sfârșit dar nu în
ultimul rând am să mulțumesc tuturor celor care au crezut în mine și în ceea ce
fac, chiar dacă nu au înțeles totdeauna nici ceea ce fac, nici de ce fac.
Am să închei această
introducere cu câteva indicații asupra organizării materialului. Lucrarea este
expusă în trei volume. Primul volum conține textul principal al lucrării. Al
doilea volum strânge material de factură tehnică, necesar argumentării
detaliate a unor afirmații, sau memoratoare de termeni, proceduri, date brute.
Al treilea volum este dedicat ilustrației.
Primul volum conține, în afara
acestei introduceri și a concluziilor finale, cinci secțiuni tematice mari.
Prima secțiune conține expunerea (în trei capitole) a sistemului metodologic și
tehnologic (Sistemul Compas)[28]. A doua secțiune
tratează sistemul de referință (în două capitole), adică toată ceramica potențial
utilizabilă ca termen de comparație pentru ceramica Ipotești-Cândești. A treia
secțiune expune siturile de referință ale culturii Ipotești-Cândești (în cinci
capitole), adică acelea care pot fi folositoare pentru atingerea scopurilor, în
primul rând definirea caracterelor generale ale culturii, dar și prin expunerea
unor caracteristici generice ale ceramicii, pentru fiecare sit. A patra secțiune
tratează ceramica Ipotești-Cândești, de o manieră analitică, cele cinci
capitole abordând, pe rând, fabricația, decorul, morfologia alfa-numerică,
morfologia numerică, capacitatea, respectiv funcționalitatea recipientelor
ceramice. Ultima secțiune, a cincea, circumstanțiază concluziile obținute pe studiul
ceramicii, prin raportarea la alte domenii de studiu (izvoare literare,
numismatică, piese metalice, ș.a., grupate în două capitole). Concluziile
finale verifică în ce măsură concluziile parțiale au coerență ca explicație
istorică, oferind și o evaluare finală a rezultatelor cercetării. Volumul se încheie
cu bibliografia și prescurtările cele mai frecvente[29].
Al doilea volum al
Anexelor tehnice începe cu o primă secțiune, care cuprinde memoratoare,
necesare înțelegerii terminologiei și procedurilor Compas. A doua secțiune cuprinde o listă a pieselor ceramice din
mediu slav primitiv (sau situri tradițional arondate lumii slave) care au putut
fi clasificate morfologic și care se constituie în termeni de comparație pentru
ceramica Ipotești-Cândești, cât și mediile metrice ale grupelor morfologice
slave. A treia secțiune cuprinde elementele similare pentru siturile din Câmpia
Română. A patra secțiune foarte largă este dedicată graficelor analitice
folosite pentru clasificarea morfologică și volumetrică a întregului corpus
ceramic folosit (ceramică Ipotești-Cândești, ceramică slavă, altă ceramică de
referință), inclusiv tabele concluzive. A cincea secțiune cuprinde tabele
sintetice, reprezentând rezultatul diverselor analize, constituindu-se de asemenea
în material argumentativ pentru tezele susținute în primul volum. A șasea secțiune
conține comentarii la izvoare literare, ca sursă a concluziilor pe marginea
acestor texte, din volumul întâi.
Volumul III ilustrație, este
structurat în cinci secțiuni. Secțiunea întâi reprezintă suportul pentru secțiunea I
a volumului I, referitoare la sistemul teoretic. Secțiunea a doua
cuprinde hărți. Secțiunea a treia cuprinde catalogul formelor clasificate din
cultura Ipotești-Cândești. Secțiunea a patra cuprinde desenele mediilor grupelor
morfologice slave. Secțiunea a cincea cuprinde altă ceramică de referință.
Volumului al treilea i se anexează baza de date, pe un CD, prin care se pune în
circulație toată informația referitoare
la ceramică, utilizată de această lucrare.
[3] CONSTANTINIU 1966, TEODOR D. 1981 pentru legãturile cu Bizanțul; TEODOR D. 1994 pentru influențele slave.
[4] OLTEANU 1997. Cartea are și secțiuni interesante (de exemplu despre uneltele agricole), dar prezentarea ceramicii nu se numãrã printre ele.
[7] BERCIU & 1956, p. 402 (decoperiri din 1934).
[8] MORINTZ & 1954, DIACONU P. 1958, care datau descoperiri ale culturii Ipotești-Cândești în secolele XII-XIII, în termenii culturii Ciurel. Având în vedere importanța acestui șantier în epocã, nu este de mirare cã s-a simțit nevoia de a-l trata drept cap de serie. Interpretarea acestei culturi ca una de origine slavã, plecând de la dezagreabila impresie produsã de ceramica lucratã cu mâna, se dovedește astãzi nesustenabilã. În epocã s-a susținut și teza facturii romanice a sitului și culturii Ciurel (ZIRRA 1961), dar nu prea am înțeles cu ce argumente, iar corecția cronologicã a fost oferitã de Maria Comșa (1958, 1959), pe baza analogiilor cu materialele din Ucraina, de unde alte complicații și ocoluri de interpretare.
[12] TEODORESCU 1964, 1971; FERCHE 1984; ZAHARIA 1995 (a doua parte a studiului).
[14] TEODORESCU 1971, p. 114.
[17] Nu mi-a parvenit textul tezei (nepublicate), ci un masiv raport de sãpãturã, cu substanțiale considerații teoretice (STANCIU 1999), reprezentând esența tezei. Opusul mi-a ajuns la cunoștințã prea târziu pentru a fi reprezentat la justa valoare, în conținutul acestei lucrãri, dar nu prea târziu pentru a mã fi oprit asupra chestiunii în secțiunea finalã. Mã voi distanța de unele puncte de vedere ale celui pe care îl consider cel mai bun produs al arheologiei românești a migrațiilor, cu toatã considerația.
[18] OPAIȚ 1996; OPRIȘ 2000 (nepublicatã, consultatã în manuscris).
[21] OBERLÄNDER 2000 (manuscris). Mulțumesc tuturor celor amintiți (cu excepția d-lui Opaiț, la care nu a fost cazul) pentru a-mi fi favorizat accesul la lucrãri, chiar înaintea publicãrii (sau finalizãrii, în unele cazuri).
[22] BORKOVSKI 1940; RUSANOVA 1973, 1976; GIMBUTAS 1971; SHEPARD 1974, SEDOV 1982, POPOVIÆ 1975 a, POPOVIÆ 1979, etc.
[23] RUSANOVA & 1984 (pentru Codân); BARAN 1988 (pentru Rașcov).
[24] PARCZEWSKI 1993 (Polonia); FUSEK 1994 (Slovacia).
[25] KOLEVA 1992 (nordul Bulgariei înaintea proto-bulgarilor).
[26] RAEV 2000 (proto-bulgarii).
[28] Douã dintre cele trei componente ale sistemului sunt publicate, respectiv sub-sistemul numeric (TEODOR E. 1996) și sub-sistemul studiului capacitãților (TEODOR E. 1998), iar a treia componentã (sub-sistemul alfa-numeric) este în așteptare pentru publicare în Arheologia Moldovei.
[29] Intenția inițialã a fost aceea de a pune bibliografia la sfârșitul anexelor tehnice, pentru a putea fi utilizatã independent de textul din primul volum. Datoritã dimensiunilor prea mari ale volumului II și dificultãților de legare care se prefigurau, am renunțat (cu regret) la aceste intenții. Alãturarea bibliografiei textului tezei prezintã clare incoveniențe de utilizare, însã reprezintã o practicã curentã.