REZUMAT
(continuare)
Secțiunea
a III-a studiază siturile culturii Ipotești-Cândești, în cinci capitole, pe
cinci areale geografice distincte: Muntenia de vest, Muntenia centrală,
arealele marginale din Muntenia, Oltenia și sudul Transilvaniei (având de
răspuns la întrebarea dacă ultimele două areale sunt constitutive culturii
studiate). Expunerea se fac sit de sit, având anvergură proporțională calității
cercetării obiectului și a publicării. Nu s-a intenționat o dezbatere
exhaustivă, ci numai a elementelor care pot contribui, nemijlocit și imediat,
la formularea unei judecăți cronologice și culturale.
Capitolul
6 tratează principalele așezări din vestul Munteniei. Situl eponim de la
Ipotești (ROMAN & 1978) a fost cercetat în regim
de avarie, rezultând două complexe și jumătate, fără piese întregibile.
Importanța acordată așezării în anii 60 și ulterior este cu totul
disproporționată. Datarea timpurie rămâne acceptabilă doar fiindcă elementele
de adjudecare sunt foarte puține, dar, oricum, nu în faza cea mai timpurie a culturii. Principalele caracteristici
sunt o pastă ceramică excesiv de nisipoasă, arsă oxidant însă cu tente cenușii,
de dimensiuni relativ mari, cu o predominare masivă a ceramicii de atelier
(peste 90%). Decorul nu apare sistematic, este rarefiat și simplu. Această
descriere se potrivește dar nu în detalii cu alte orizonturi timpurii, cu mențiunea
contradicției majore a absenței tăvițelor slave (prezente masiv în situri la
vest și la est, pentru același orizont cronologic; p. 103).
Grupajul de așezări de la Dulceanca
reprezintă cea mai importantă secvență cronologică din vestul Munteniei, pentru
secolul al VI-lea, favorizând înserieri susceptibile de a deconspira
principalele tendințe de evoluție a instrumentarului ceramic. Cele trei
așezări, poziționate geografic într-un perimetru de numai câțiva km., par a fi
habitatul aceleiași comunități, fără semnificative influențe externe. Analizele
statistice pe inventar au sugerat existența a două episoade de locuire pentru
Dulceanca I (FERCHE 1974), respectiv locuințele de
suprafață (Dulceanca I a) și
bordeiele (Dulceanca I b).
Locuințele semi-îngropate din acest areal sunt însă, în general, puțin adânci.
Fără excepție, așezările din Câmpia Română, la această epocă, au funcționat
pentru perioade de timp foarte limitate (probabil sub 5 ani), fapt evidențiat
de absența depunerii antropice continue și de absența cvasi-generalizată a
gropilor de provizii/ deșeuri. Excepțiile sunt puține, iar un exemplu este
Dulceanca IV (cu 5 gropi; FERCHE 1992); ocazional
aceste gropi sunt de găsit în interiorul unei locuințe, fiind interpretate ca
gropi de provizii, semnificând elemente de organizare socială (este locuința
distribuitorului). Se propune o schemă cronologică Dulceanca IV II I a
I b, între deceniile 2-3 și 6-7 a veacului al VI-lea. Argumentele acestei
ordonări se găsesc în compararea mai multor serii de fapte, a căror sens
istoric se expune, pe scurt, prin diminuarea numărului de tăvițe, scăderea
dimensiunilor medii a vaselor, aglomerarea decorului (la ceramica lucrată la
roată), emacierea importurilor, descreșterea resurselor de hrană, ordonarea
seriilor morfologice, sărăcirea expresiei morfo-funcționale (borcanul capătă
cvasi-exclusivitate; v. p 104-108).
Sunt expuse, pe scurt, situațiile
unor situri cercetate superficial, cum sunt cele de la Olteni, Sfințești,
Copăceanca, Lăceni, importante pentru înțelegerea orizonturilor timpurii ale
culturii. Se formulează ipoteza existenței unor așezări mobile pentru prima
jumătate a sec. V (Copăceanca-Vârcan), cât și ipoteza că primele așezări
stabile sunt cele improvizate, cu colibe la suprafață, în luncă
(Copăceanca-Cotu lui Pantilie, Lăceni, Olteni), ca un aspect de tranziție de
la șălașurile temporare la așezările cvasi-sedentare (p. 108-110).
Capitolul
7 tratează cele mai importante așezări din perimetrul orașului București.
Cele mai importante, prin calitatea inventarelor și prin calitatea publicării,
sunt siturile de la Ciurel și Soldat Ghivan. Cel puțin alte două, Străulești și
Cățelu Nou, pot face obiectul unor comentarii folositoare.
Pentru Ciurel, studiul statistic nu
a putut pune în evidență diferențe care să ateste o diferență cronologică în
grupul sudic de bordeie (două complexe, B1A și B2A) și cel nordic (8 complexe),
așa cum s-a presupus (FERCHE 1979). Studiul
distribuției grupelor morfologice a condus la concluzia că într-adevăr există
cel puțin două episoade de locuire, comandate de câte unul din bordeiele
sudice; poziția excentrică a acestora, coroborată inventarului superior al
acestor locuințe, conduce la concluzia că ele aparțineau conducătorilor
comunității (p. 113-114). Este primul caz în care, la acest nivel istoric, este
surprinsă o desprindere socială exprimată teritorial. Despre Ciurel s-a
presupus chiar a reprezenta o cultură
arheologică, exprimând sinteza etno-culturală slavo-română. Nimic mai fals!
Morfologia ceramicii de la Ciurel nu are
nimic în comun cu morfologia slavă (v. anexe tehnice, graficul de la p.
224). Singurul lucru adevărat este că așezarea are particularități care o
detașează din grupul așezărilor din bazinul inferior al Dâmboviței.
Dimensiunile relativ mici ale recipientelor recomandă o datare târzie, în al
treilea sfert al secolului al VI-lea, fără a atinge finalul veacului.
Așezarea de la Soldat Ghivan (FERCHE & 1981) prezintă un singur episod de
locuire, în termeni esențiali (cel puțin o sub-fază este certă). Situl a fost
datat, datorită unei fibule digitate, în a doua jumătate a sec. al VI-lea.
Dimensiunile mai mari ale recipientelor (comparativ cu Ciurel), cât și factura
morfologică mai îngrijită, recomandă coborârea datării atât de mult cât este posibil,
respectiv la jumătatea veacului al VI-lea (115-116).
Așezarea de la Cățelu Nou a fost
raportată ca având nivel arheologic (LEAHU 1965), ceea ce era de
natură să intrige, cu atât mai mult cu cât materialul ceramic vădea o structură
și o natură destul de primitivă. O analiză mai atentă a condus la concluzia că
stratul arheologic cu pricina aparținea unei așezări anterioare, neidentificate
la săpătură (Chilia-Militari?), împreună cu cel puțin trei dintre locuințele
raportate pentru secolul al VI-lea (p. . Chiar și așa, cu foarte puținul rămas
din puținul de la început, așezarea de la Cățelu Nou este interesantă. Ceramica
lucrată cu mâna, din ambele orizonturi cronologice (sec. III? și VI) au
caracteristici comune, legate de o înălțime neobișnuit de mare, ilustrând
existența în zonă a unei populații de sorginte carpică. Dacă faptele de la
Cățelu Nou sunt în sine prea confuze pentru a trage concluzii, reapariția
acestui facies în ambele așezări de la Străulești a dus la formularea
conceptului de aspect cultural Străulești,
definind o societate de sorginte carpică, slab romanizată (p. 121). Dintre cele
două situri vecine, cel de la Lunca pare cel mai vechi, atât datorită plasării
sale în lunca Colentinei, datorită unui raport mai favorabil de tehnici de modelare
(aproximativ jumătate din ceramică este lucrată la roată, v. p. 121), cât și a
unei diversități funcționale mai evidente (pe cât este posibil de concluzionat
dintr-un raport confuz, v. CONSTANTINIU
1963). Așezarea de la Măicănești (CONSTANTINIU
1965 a), de pe terasa Colentinei, se bucură și de două monede din epoca lui
Justinian (539 și 545), găsite însă pe nivel (adică pe cel de secol IV!). Dacă
datarea cu monedă poate fi împinsă în a doua jumătate a sec. al VI-lea,
analiza ceramicii nu recomandă trecerea dincolo de jumătatea secolului.
Existența mai multor vase de provizii nu recomandă o datare târzie, tendința
generală fiind aceea ca, datorită războaielor frecvente, resursele
comunităților să scadă. Nu exclud ca monedele să fi fost pierdute după părăsirea așezării (p. 119).
Numeroase alte situri din București
(în special din nord) au elemente foarte interesante, însă felul în care au
fost publicate le face aproape de neutilizat. În punctul Băneasa-La Stejar (CONSTANTINIU 1965) a fost cercetată o
altă așezare pluri-stratigrafică (probabil minim trei episoade de locuire), cu
vase mari, de provizii, dar cu un aspect morfologic mai puțin înalt,
diferențiindu-se deci de aspectul
Străulești, în ciuda distanței mici (p. 123). Din așezarea de la
Militari-Câmpul lui Boja avem două fibule romano-bizantine, sugerând nu numai o
datare mai timpurie, dar și relații privilegiate cu Imperiul. Știm însă cu
totul vreo două vase ceramice, așa încât nu avem o discuție. Este de sperat că
așezarea de secol VI va fi publicată, fiindcă reprezintă pandantul teritorial
al așezării de la Ciurel. În fine, Lunca-Bârzești pare a fi singurul sit pe
care se constată nivele de locuire cu predominarea netă a ceramicii lucrate la
roată; cercetat în regim de salvare și publicat sumar (SANDU
1992), cazul stârnește doar curiozitatea, fiindcă despre atestarea unui facies cultural mai
evoluat nici nu poate fi vorba (p.
125). Idem Bălăceanca, nepublicată.
Capitolul
8 se ocupă de siturile marginale din Muntenia, atât sub aspect geografic
(extremitățile de sud, est și nord), cât și sub aspect cultural (unele au
caracteristici unicat, extremă, etc).
La extremitatea sudică, într-un mic
perimetru din dreapta gurilor Argeșului, există câteva așezări, singurele aflate la mai puțin de 30 de km.
de Dunăre: Cătălui (datând probabil din prima jumătate a secolului), Șuvița
Hotarului și Radovanu. Cea din urmă nu se întinde și în secolul al VII-lea, cum
s-a pretins (COMȘA 1975), ci este o așezare în
plin secol VI (din datele existente nu se poate spune mai mult). Șuvița
Hotarului este printre foarte puținele așezări care datează cert în secolul VII
(DAMIAN O. 1996), făcând parte din orizontul
cultural cu cvasi-exclusivitatea ceramicii arhaice, orizont precizat după 1990;
acesta se caracterizează, între altele, prin absența tipsiilor și prin
dimensiunile mici ale recipientelor. Șuvița Hotarului face excepție de la
această ultimă regulă, ceea ce m-a determinat să o consider cea mai târzie
așezare dintre cele studiate (al doilea sfert al veacului al VII-lea; v. p.
128-129).
La extremitatea răsăriteană a
așezărilor bucureștene și la extremitatea superioară a cronologiei acestora, se
află așezarea de la Vadu Anei (TEODOR E.
2000 a). Și aici ceramica de atelier absentează, înregistrându-se un singur
fragment lucrat pe roata lentă, nedecorat. Aceste caracteristici plus
plasamentul geografic foarte expus (pe malul stâng al pârâului Pasărea) m-au
determinat să consider că așezarea a funcționat într-o perioadă în care
triburile slave migraseră la sudul Dunării, deci post 615 (p. 130-132). Atât
Șuvița Hotarului, cât și Vadu Anei sunt considerate produse finale ale culturii
Ipotești-Cândești, din perioada de maximă decădere a societății locale.
Influențele slave nu pot fi excluse, dar nici nu pot fi argumentate (morfologia
și dimensiunile recipientelor se opun).
Cel mai important sit din
extremitatea răsăriteană a culturii Ipotești-Cândești este marea necropolă de
incinerație de la Sărata Monteoru (NESTOR & 1955 la
1961). Analiza a 11 forme întregi a produs rezultate care surprind egal pe
toată lumea, inclusiv pe autorul cercetării. Nu numai că avem ceramică de
atelier, de bună factură post-romană, imitată de recipiente modelate manual
(grupa 1; imitația formelor modelate la roată este un loc comun pe toate siturile
Ipotești-Cândești), dar nici celelalte grupe morfologice nu au analogii clare
în lumea slavă (p. 132-133); din contră, analogiile se orientează spre situri
al Câmpiei Române, în special spre aspectul Străulești. Marea necropolă
slavă, deci, nu are ceramică slavă! Având în vedere că cel puțin mormintele cu
incinerație în urnă sunt cert slave,
concluzionăm că ceramica nu era produsă de războinicii slavi, ci de elemente
locale aservite. Numărul mult mai mare al mormintelor cu incinerație în groapă
sugerează dimensiunile acestei populații locale subordonate (fără să excludem
prezența în necropolă a unor elemente baltice, care practicau același ritual
funerar; p. 133-134). Publicarea integrală a necropolei ar putea schimba câte
ceva din aceste concluzii, dar vom mai vedea atunci...
În zonă există și câteva morminte de
înhumație (Cricov-Ceptura spre SV și Pruneni spre NE), a căror distanță până la
marea necropolă de incinerație sugerează mărimea teritorială a confederației
războinicilor de la Sărata Monteoru: o rază de circa 25 de km. Atribuirea
etno-culturală a mormintelor de înhumație este dificilă (lipsesc datele), dar
cea mai mare posibilitate indică nomazii anți (p. 135).
A doua așezare eponimă a culturii
studiate, Cândești, este încă nepublicată. Victor Teodorescu (1964, 1971) considera așezarea ca exprimând
orizontul final (etapa a IV-a, în cronologia propusă), în ultima parte a
veacului al VII-lea. Trebuie spus că, astăzi, nu numai datarea foarte târzie nu
este acceptabilă, dar nici măcar ideea că așezarea ar exprima un orizont
Ipotești-Cândești final. Modelarea îngrijită a puținelor piese publicate,
predominarea ceramicii de atelier, distanța foarte mică până la Sărata
Monteoru, toate sugerează o datare la sfârșitul primei treimi sau la începutul
celei de a doua treimi a secolului al VI-lea, adică într-o etapă imediat anterioară instalării triburilor slave (p.
135).
Nici rezervația arheologică de la
Budureasca nu a avut mai mult noroc. Deși s-au făcut cercetări intensive, mulți
ani, ceea ce știm pozitiv se referă la câteva recipiente. Am adăugat lotului
publicat, pentru studiu, câteva vase din expoziția de la Ploiești. Actualul
nivel de informare nu permite o tratare sit-de-sit, cum ar fi de dorit, ci o
analiză grobală, cu toate riscurile de rigoare. Deși în lotul analizat există
cu destulă siguranță și piese timpurii, din sec. V, și piese târzii, din partea
finală a veacului al VI-lea, am operat o analiză globală, ca un prim nivel de aproximare. Poziția izolată a văii Budureasca a
avut ca prim rezultat un raport între tehnici dominat de ceramica arhaică, semn
că se află departe de producătorii specializați de ceramică. Paradoxal,
morfologia ceramicii de la Budureasca nu reflectă deloc poziția izolată; acesta
este unul dintre cele mai sociabile loturi ceramice studiate, făcând
trimiteri la practic întrega Câmpie Română (inclusiv Oltenia!). Teza locuirii
permanente (TEODORESCU & 1993 a) nu
este acceptabilă, valea părând mai degrabă un loc de refugiu, adăpostind
succesiv comunități diferite; această supoziție ar fi singura care ar explica diversitatea morfologică atât de mare
(p. 136-137).
Nici așezările de la Târgșor nu sunt
publicate; așezări fiindcă sunt cel puțin două, cu cronologii diferite.
Târgșorul se particularizează prin pasta cu cioburi pisate, mari, în pasta
vaselor (fabricație moștenită din așezarea de sec. III), prin dimensiunea mare
a recipientelor, prin morfologia care imită vasele de provizii ale secolelor
anterioare (forme fără gât și buză) și prin absența tipsiilor (deși siturile nu
sunt târzii!). Toate acestea m-au determinat să vorbesc despre aspectul cultural Târgșor. Atât mărimea
recipientelor, raportul între tehnicile de modelare, cât și decorația sumară
sugerează, împreună, o datare relativ timpurie a așezărilor (p. 138-140).
Șirna este un alt obiectiv în care
s-au făcut săpături zeci de ani, dar raportul întârzie să apară. Așezarea
prezintă certe elemente de interes, începând cu bateriile de furnale
metalurgice, care traversează secolele, continuând cu certitudinea mai multor nivele
de locuire, din zorii culturii Ipotești-Cândești până apre finalul acesteia,
inclusiv orizonturi anterioare și posterioare. Aspectul cel mai interesant,
extras din parcimonioasele rezumate anuale, se referă la complexe cu
caracteristici de tranziție, cu ceramică de tradiție Cerneahov degenerată,
însoțită de multă ceramică arhaică, arsă oxidant, în asociere cu tipsii lucrate
cu mâna. Acest aspect, databil probabil la jumătatea secolului al V-lea, este
fundamental pentru înțelegerea genezei culturii Ipotești-Cândești. Până la
publicare, însă, nu vom putea vorbi despre aspectul
Șirna, care este veriga lipsă (p.
140-141).
Un alt sit subcarpatic care s-a
bucurat doar de o publicare sumară este Băleni. Și aici există cu certitudine
mai multe episoade de locuire (stratigrafic minim trei), cât și faciesuri
ceramice net distincte, foarte interesante, despre care nu se poate exprima
acum altceva decât regretul că cercetarea nu a fost valorificată corespunzător
(p. 142). După cum se vede, tot nordul Câmpiei Române pare lovit de un blestem
al tăcerii. Este limpede că zona reprezintă altceva
decât sudul câmpiei, dar astăzi, din nefericire, nu putem preciza ce anume... La nivel global, putem spune
totuși că nordul Munteniei prezintă o romanizare mai scăzută și un conservatorism
sporit.
Capitolul
9 analizează siturile corespondente din Oltenia. Apartenența Olteniei la
cultura Ipotești-Cândești a fost, până recent, subiect de speculații.
Publicarea monografiei cercetărilor de la Gropșani (POPILIAN
& 1998) a pus capăt incertitudinii. Cele două așezări, reprezentând
trei episoade de locuire, descriu împreună o bună parte a primei jumătăți a
evoluției culturii studiate. Unul dintre aceste episoade (numit Gropșani A)
este descriptibil ca dominat de cvasi-exclusivitatea ceramicii de atelier, în
asociere cu tipsii modelate manual (multe! povestea tipsiei slave se încheie
aici); celelalte două episoade, asemănătoare, au o relativă dominație a
ceramicii arhaice, în aceeași masivă asociere cu tipsiile (aspectul Gropșani
B). Autorul a avut lungi ezitări în a se pronunța asupra succesiunii, hotărând
provizoriu, ipotetic, secvența A-B (p. 146). Asupra chestiunii vom reveni.
Al doilea sit-cheie din Oltenia
este Piatra Sat-Vadu Codrii (NICA & 1994
și cercetări proprii). S-au stabilit stratigrafic nu mai puțin de 5 momente de
funcționare a așezării, însă nu au fost precizate decât două faciesuri
culturale distincte; primul asociază ceramică de atelier, de foarte bună
calitate (confundabilă cu marfa romană), cu ceramică arhaică de cea mai joasă
condiție și, izolat, cu tipsii (un singur fragment), orizont care post-datează
Gropșanii; al doilea orizont este reprezentat exclusiv de ceramică arhaică,
identică cu cea a primului orizont. În ciuda facturii sale slabe, formele de la
Vadu Codrii sunt practic identice cu
cele de la Gropșani, unitatea culturală a celor două obiective fiind
indiscutabilă. Ele reprezintă, împreună, o secvență de 4 momente culturale,
tehnologice și economice distincte, care
acoperă întreg spectrul cronologic al culturii Ipotești-Cândești, de la
sfârșitul secolului al V-lea până la finalul secolului al VI-lea, și
reprezintă, împreună, un valoros lot de
control, nu numai pentru descoperirile din Oltenia, ci pentru judecata de
ansamblu a culturii studiate. Aspectul cultural final de la Vadu Codrii se
asociază descoperirilor de la Vadu Anei și Șuvița Hotarului, reprezentând etapa
ultimă, degenerativă, a culturii Ipotești-Cândești, numită aspectul cultural Vadu Codrii, după locul unde a fost prima oară
descoperit (p. 148-149).
Sunt discutate apoi o serie de
situri problematice, publicate prea sumar pentru a permite analize detaliate.
În așezarea de la Făcăi (TOROPU & 1971),
în care a fost identificat un insert al aspectului
Târgșor (ca și la Vadu Codrii, de altfel), ridicându-se problema unei
posibile refugieri spre vest a populației din Câmpia munteană (p. 150). O altă
descoperire importantă semnată de Octavian Toropu (& 1976) este cuptorul de olar de la
Mărăcinele, considerat de autor ca aparținând culturii Dridu. Cred că există
bune elemente de a reconsidera acest obiectiv și a-l reîncadra în anii lui
Justinian, cel mai probabil în perioada de început. Este singurul cuptor
profesional (cu placă perforată și perete median), cunoscut pentru această
perioadă, la nordul Dunării (se poate cita un alt exemplar, dincolo de munți,
la Bratei). El explică diferența calitativă dintre ceramica de atelier produsă
în Oltenia, față de cea din Muntenia, și presupune un anume nivel de organizare
meșteșugărească, implicit un control politic (fie el a factorului militar din
capul de pod de la Sucidava, fie un alt factor, local; p. 151)
Spre finalul capitolului sunt
analizate pe scurt situațiile din câteva situri dunărene din zona Porților de
Fier și aval. Pe Ostrovul Mare au fost identificate urme de locuire, din epoca
romană târzie, în mai multe puncte (km. 864,5, Prundu Deiului, km. 873, Vadu
Morii); locuințele sunt semi-îngropate, amenajate în solul nisipos al insulei
(de aceea prost conservate), cel mai adesea cu cuptor amenajat din cărămizi
romane. Detaliul este important, fiindcă, pe de o parte, rapoartele sunt
practic nule în privința ceramicii, pe de altă parte, dosarul cuptoarelor din
cărămidă, pentru Dacia Ripensis și Oltenia este foarte substanțial, începând
din secolul al II-lea; locuința de la Prundu Deiului este de secol IV,
celelalte se datează larg în secolul VI (VII?). Cele 5 morminte de
incinerație de la Vadu Morii (BORONEANȚ &
1978) sunt de fapt locuințe, iar vetrele rituale sunt pur și simplu
cuptoarele de cărămidă ale locuințelor (p. 153).
Necropolă de incinerație este doar
cea de la Balta Verde, dar nu știm cât de mare, fiindcă am rămas tot la cele
două morminte ale lui Berciu, din 1934. Raportul (BERCIU & 1956) nu este foarte explicit,
însă probabilitatea cea mai mare se îndreaptă spre morminte în groapă.
Atribuirea necropolei slavilor are drept singură cauză epidemia care lovise
arheologia românească a anilor 50, fiindcă nu există argumente nici la nivelul
practicilor funerare, nici la nivelul inventarului (majoritatea ceramicii
fragmentare este lucrată la roată rapidă; v. p. 154).
Complexele de locuire din Insula
Banului (DIACONU P. & 1967) sunt
extrem de asemănătoare cu cele din Ostrovul Mare, însă par mai târzii,
aparținând secolului al VII-lea. Argumentul îl constituie ceramica (arhaică sau
pe roată lentă), nu cuptoarele din cărămizi, fiindcă nu este necesar să dărâmi
o cetate ca să construiești o sobă, iar incompatibilitatea dintre o
fortificație de graniță și bordeie este un lucru extrem de puțin clar. Alte
descoperiri din zonă, ca cele de la Ostrovul Șimian sau Șvinița nu numai că nu
demonstrează existența unei populații slave, a "sintezei... etc. (COMȘA M. 1974), dar chiar
nu demonstrează nimic. Singurul lucru
remarcabil este relativa densitate de locuire din insulele Dunării, înainte și
după migrația slavă. Deși importanța strategică a Cazanelor nu poate fi
subestimată, rolul lor de culoar militar
este îndoielnic. Prin comparație cu Bărăganul și riviera Dunării în aval de
Oltenița (pentru care, în afara unor tezaure monetare nu avem nimic), Cazanele par un aglomerat cartier dintr-o
metropolă. Dacă în preajma anului 600 zona a devenit de maxim interes militar,
fapt atestat de izvoarele literare, înainte și după acest moment pare să fi
fost destul de liniște (p. 155).
Capitolul
10 se ocupă sumar de așezările 1 și 2 de la Bratei, încercând să răspundă
la întrebările dacă, începând cu finalul secolului al VI-lea, ele sunt expresia
migratorilor slavi (BÂRZU 1995) sau a unor populații
provenite din arealul Ipotești-Cândești (ZAHARIA 1995).
Pentru a fi scurt: nici una, nici alta! Similitudinile cu ceramica
sud-carpatică sunt reale, însă au la bază fondul romanic comun, și nu după
toate probabilitățile un aport direct de populație (v. p. 155 și rezumatul
cap. 5).