REZUMAT
(continuare)
Secțiunea
a V-a urmărește circumstanțierea concluziilor parțiale, formulate până
aici, mai ales prin studiul ceramicii, prin confruntarea cu alte domenii ale
cercetării istorice și arheologice, și este structurată în două capitole.
Capitolul
17 abordează studiul izvoarelor literare. Fără iluzia că, pe acest tărâm,
aș putea concura cercetători specializați, mi-am propus o lectură
arheologică, cu obiective limitate și foarte precise: identificarea
populațiilor migratoare și a bazelor de atac a Imperiului, de-a lungul
secolului al VI-lea. Scopul lecturii este stabilirea unui nivel de expectație
arheologică și confruntarea acestuia cu realitatea de pe teren. Comentariul de
text se găsește în volumul de anexe, secțiunea
VI. Capitolul rezumat aici realizează doar un cadru istoric general și
concluziile lecturii. Am să trec direct la ultima parte.
O
concluzie importantă este că pentru raportul de forțe din Balcani, Dunărea de
Jos reprezintă, de-al lungul veacului al VI-lea, un front secundar (ceea ce nu
înseamnă neimportant), frontul principal, punctul cheie, reprezentându-l
orașul Sirmium și bazinul inferior al Savei. Situația se datorează
vulnerabilității poziției defensive (putea fi atacată din dreapta Dunării),
cât și accesul spre ambele arii majore, din vestul și estul peninsulei. Din
contră, Dunărea de Jos reprezintă o poziție puternic fortificată, care va fi ultima
părăsită. Prezumția că majoritatea atacurilor barbare pornesc din vadurile
de la Dunărea de Jos se datorează unei lecturi superficiale a izvoarelor. De
exemplu, o invazie pusă sistematic în seama slavilor din bazinul Dunării
inferioare (517), este reinterpretată ca datorându-se gepizilor, invazie
pornită din bazinul mijlociu al Dunării (p. 235; 238).
Dificultățile
autorităților militare romane la Dunărea inferioară încep în 528 (presupusa
invazie din 527 nu a existat), iar în următorii 7 ani se poartă lupte care, cu
excepția debutului și a finalului, se rezumă la acțiuni de hărțuială, cu
efective restrânse, probabil sub comandă cutrigură. Atacuri masive, din ambele
bazine strategice, se produc în anii 539-540 și 544, primele care clatină
stăpânirea romană. Prima apariție a slavilor în Balcani, ca forță militară
independentă, se produce la 546 (acțiune limitată, de jaf), apoi la 550 (prima
lovitură militară semnificativă). Acesta ar fi momentul pentru care putem
presupune o prezență mai substanțială a slavilor la Dunărea de Jos,
respectiv implantarea pe termen lung a unor războinici slavi în preajma
frontierei romane. Din aceeași perioadă (548-552) putem presupune primele
implantări slave în Câmpia Tisei și a Dunării mijlocii (sub autoritate gepidică
sau longobardă; p. 236; 238).
Invazia
cutrigură din 559, la Dunărea de Jos, reprezintă prima lovitură strategică
gravă, care a debilitat sistemul defensiv de o manieră irecuperabilă. Numeroase
cetăți sunt abandonate, iar refacerile ulterioare stau sub semnul
improvizației. Debușarea avarilor în bazinul Dunării, la 562, este un alt
episod fundamental, care schimbă raporturile de forță în zonă, producând,
finalmente, prăbușirea limes-ului. Momentele cheie ale acestei istorii
sunt anii 567 (când avarii se înstăpânesc în Câmpia Dunării mijlocii), 582
(când avarii cuceresc cheia Balcanilor, respectiv Sirmium), campaniile din
584-587 (care au urmărit distrugerea sistematică a punctelor de rezistență de
pe limes, de la vest spre est), războaiele continue de după 592
(singurele în care bizantinii au încercat să iasă din pasivitate), încununate
cu revolta din 602, care nu este un produs al situației militare (paradoxal
bune), ci al dispariției finanțelor publice. Contrar opiniei generale, consider
că slavii din Câmpia Română au fost independenți de avari, în ciuda campaniei
de pedeapsă din 579, până în ultimii ani ai secolului al VI-lea (p. 237).
Dacă
nu există o problemă arheologică a nomazilor, în Câmpia Română a secolului al
VI-lea, există o problemă arheologică a slavilor, cărora li s-au pus în sarcină
numeroase vestigii arheologice (la unii autori toate!). Vedem însă că
expectația stabilită, prin lectura izvoarelor, față de o implantare slavă
semnificativă, se referă la deceniul 5. Geneza și dezvoltarea culturii
Ipotești-Cândești nu au nici o legătură cu migrația slavă; eventual cu
dezagregarea acestei culturi. Arheologic nu a putut fi atestată decât gruparea
(tribul? confederația?) slavă din zona Buzăului. Izvoarele indică cel puțin
patru grupuri distincte, însă numai pentru ultimul deceniu. Progresul numeric
al slavilor în Câmpia Română s-a produs, probabil, după 562 (ca dislocare
provocată de avari, MADGEARU 1997), dar etapele
acestei consolidări numerice nu pot fi precizate. Sunt de presupus mai multe
valuri de migrație. Grosul acestor populații a trecut la sudul Dunării cel mai
târziu la 613-614, deci momentul maximei densități a populației slave în Câmpia
Română se referă la un sfert de secol (cca. 590-cca. 613); ilustrarea
arheologică a acestui fenomen este mai degrabă dezamăgitoare (p. 238-239).
Capitolul
18 continuă circumstanțierea, prin confruntarea cu alte domenii de interes
pentru cunoașterea istorică. Primul subcapitol este dedicat studiilor
numismatice, având ca suport o foarte nouă lucrare de sinteză în domeniu (OBERLÄNDER 2000). O primă concluzie importantă este diferența
calitativă dintre Oltenia și Muntenia. Din punct de vedere al circulației
monetare, Oltenia are o situație perfect similară diocezei Daciilor, în special
începând cu al doilea deceniu al secolului al VI-lea, fiind deci integrată
lumii romane, însă această situație se explică mai puțin prin argumente
economice și comerciale, ci se datorează în cea mai mare măsură prezenței
garnizoanelor (emisiunile din capitală sunt aici mult mai frecvente decât în
provincii; p. 242). Din contră, Muntenia este un teritoriu barbar, în care
pătrunderea de monedă are mai mult caracter accidental, iar evoluțiile sunt
decorelate tendințelor din Imperiu sau din Oltenia (p. 244). Această diferență
poate fi ilustrată și pe ceramică. Numismatica concluzionează mult mai apăsat
apartenența la Imperiul târziu; studiul ceramistic a subliniat mai mult
recursul la forme rezolute, dar caracterul roman al Olteniei rezultă din
ambele serii de studiu.
Vârful
descoperirilor de monedă de aur, în Oltenia, datează din deceniul 527-537, ceea
ce reflectă efortul de consolidare a limes-ului. Acest context favorabil
(inclusiv prin fluiditate monetară) este cel pentru care ar trebui să
presupunem vârful activităților economice, inclusiv al activitățior
meșteșugărești, deci inclusiv al producției ceramice de atelier. Oscilații
semnificative în jos, pentru circulația monetară din Oltenia, sunt
evidențiate în legătură cu invaziile din 544, 559, 578, 581-584, 586-587; alte
evenimente militare, mai puțin cunscute din izvoare, par să se fi produs în
589/590, 593/594 și 597/598. Având în vedere că aceste scăderi preced
invaziile în imperiu, deducem că deși Oltenia nu s-a aflat niciodată pe
direcția loviturii principale, ea nu a scăpat atenției migratorilor, care au
dorit probabil să prevină loviturile laterale (p. 243). Evidența numismatică
olteană iluminează, indirect, situația strategică a Munteniei, care a fost
teritoriu de pasaj la fiecare dintre aceste evenimente. Anul 544 este cel
care marchează începutul decăderii civilizației Ipotești-Cândești.
Îndesirea acțiunilor militare după 578 explică, suficient de clar, procesul de
dispariție a așezărilor acestei culturi, cel puțin în forma lor clasică,
identificabilă arheologic, cât și prăbușirea structurilor de producție a
ceramicii de atelier. Poate fi formulată și ideea unui anume paralelism
cronologic între circulația monetară și densitatea așezărilor cunoscute;
paralelismul nu poate fi însă absolut, fiindcă nu putem imagina un progres
demografic similar creșterii circulației, la începutul sec. VI, nici un regres
demografic atât de brutal, pentru finalul sec. VI (p. 243).
Analiza
tezaurelor oltene îngropate în jur de 680 arată că acumulările principale au
început în jur de 650, aparținând probabil unor sclavinii populare,
aflate în relații clientelare cu Imperiul bizantin (p. 244). Istoria primei
jumătăți a secolului al VII-lea nu poate fi deocamdată reprezentată (iar
motivele ar trebui să dea de gândit).
Trecând,
foarte pe scurt, la situația din Muntenia, vârful pătrunderii de monedă măruntă
se datează între 532-537, presupunând mai mult decât niște raiduri militare
(deci legături economice). Foarte curând, însă, hiatus-ul dintre 545-553
avertizează asupra întreruperii brutale a procesului. Ernest Oberländer
presupune că acesta este momentul implantării slavilor pe teritoriu (p.
245). Coincidența remarcabilă a concluziilor a trei studii independente
(Madgearu, pentru inventarul necropolei de la Sărata Monteoru; Oberländer pe
studiul numismatic analiza proprie pe studiul izvoarelor) mă face să cred că
suntem foarte aproape de adevăr. După acest moment, moneda va mai pătrunde în
Muntenia cu totul sporadic. Analiza descoperirilor de monedă din metal prețios
demonstrează că rolul strategic al acestui teritoriu era inferior Moldovei
sau Transilvaniei; prezumția că am avea aici o massă slavă semnificativă nu
are acoperire (p. 244). Cu excepția tezaurului de la Troianul (Teleorman),
celelalte trei tezaure (v. Harta 2) au fost găsite lângă lunca Dunării, la
marginea Bărăganului, într-o zonă lipsită de așezări. Aceste tezaure
reprezintă importuri (acumulări sud-dunărene), ajunse în stânga fluviului
prin jaf și îngropate cu prilejul unor acțiuni de represalii. Valoarea absolută
a acestor tezaure este însă mult inferioară sugestiei izvoarelor literare,
exprimând realist și obiectiv forța acestor migratori (p. 245).
Al doilea
și ultimul subcapitol vizează evidența arheologică colaterală, respectiv
scurte considerații despre tipul de locuință, piese de metal, antropologie
fizică.
Fiindcă
discuția asupra tipurilor de locuințe este departe de a fi simplă, am să rezum
aici doar că, deși nu contest existența unor populații slave în Câmpia Română
(în special în est), începând cu deceniul 5, contest prezumția că habitatul
acestei populații în migrație ar fi identic cu cel din teritoriile de origine
(contra: STANCIU 1999); prin consecință,
cred că efortul de a identifica locuințe slave la Dunărea de Jos nu va produce
rezultate. Oricum, discuțiile de până acum sunt departe de a fi suficient de
serioase pentru a fi probante.
Dosarul
prelucrării metalelor este foarte stufos, dar puțin subdomenii pot aduce astăzi
concluzii fructificabile istoric. Continuitatea practicilor metalurgice la
Șirna ar putea fi un subiect interesant, dar până la publicarea descoperirilor
nu este nimic de adăugat. Studiile lui Ștefan OLTEANU (1997,
de exemplu) referitoare la brăzdarele și cuțitele de plug sunt interesante,
însă ar trebui aprofundate, în special pe linia comparației cu teritoriile
slave primitive (p. 249). Cercetările asupra armamentului nu par să treacă de
constatarea că armele sunt o prezență nesemnificativă în Muntenia secolelor
V-VII. Larga circulație, în timp și spațiu, a vârfurilor de săgeți cunoscute,
face să nu fie posibilă o discuție cu relevanță istorică.
Obiectele
vestimentare și de podoabă par, din contră, a reprezenta încă un teritoriu pe
care se pot realiza progrese. Deși acest gen de piese sunt departe de a
reprezenta pretinsa infailibilitate cronologică (și cu atât mai puțin
culturală), domeniul este în sine foarte interesant, reprezentând, la nivelul
sociologiei istorice, pandantul studiilor ceramistice. Între concluziile
celor două serii de cercetare există, potențial, conflicte greu de conciliat,
sau cel puțin așa sunt percepute lucrurile. Personal, cred că, din contră, cele
două serii de concluzii se pot lumina și completa reciproc. Am exemplificat
cu o scurtă discuție asupra distribuției fibulelor tip Pietroasele (CURTA & 1995). Repartiția relativ
echilibrată a acestui tip de fibulă în întreaga Câmpie Română, originară în
bazinul mijlociu al Niprului, în condițiile în care ceramica niproviană este
practic absentă, sugerează caracterul simbolic al acestor piese, atestând
caracterul instituționalizat al relațiilor dintre slavii în migrație și
populația locală (p. 250).
Un
ultim domeniu de confruntare este antropologia. Deși domeniul este înghețat
în arheologia românească, de mai multe decenii, studii relativ recente din
țările limitrofe pot aduce sugestii interesante. Am să spun aici doar că, de
pildă, studiile pe necropolele de epocă avară (LIPTÁK
1983) confirmă, pe de o parte, structura mozaicată a imperiului avar,
foarte aproape de termenii analizei izvoarelor literare, dar aduc în lumină și termenii
absenți, respectiv existența unei pături de populație de sorginte romană,
fie ca moștenire pannonică, fie datorită fluxului de prizonieri proveniți din
Imperiul bizantin. O a doua concluzie interesantă este constatarea
neidentității antropologice a seriilor masculine și feminine, ceea ce sugerează
că înțelegerile militare erau întărite de servicii matrimoniale, element
important în înțelegerea fenomenelor de aculturație (p. 252). Situații similare
sugerează studiile antropologice din nord-estul Bulgariei (BOEV & 1987). Studiul ritualurilor
funerare din aceeași zonă (STANILOV 1987)
confirmă diversitatea culturală din mediul proto-bulgar. Chestiunea mormintelor
cu depunerea resturilor incinerației direct în groapă a rămas controversată,
specialiștii bulgari neputându-se hotărâ între proto-bulgari și slavi (ambele
soluții fiind nefirești). Personal cred că aceste morminte (reprezentând
aproape jumătate din mormintele de incinerație) nu pot fi atribuite decât
populației romanice sau unor elemente baltice aduse la remorca slavilor. Având
în vedere că aportul baltic este dificil de ilustrat cu alte argumente, cred că
marea majoritate a acestor monumente arheologice sunt de atribuit elementelor
locale mai mult sau mai puțin romanizate. Această ipoteză este singura
care explică mulțumitor romanizarea rapidă a formelor ceramicii slave din
Bulgaria de nord. Dacă această populație romanizată provine de la nordul sau de
la sudul Dunării este departe de a fi o întrebare ușoară. Înclin să cred că
majoritatea acestor elemente au origine nord-dunăreană, reprezentând familiile
războinicilor slavi, sau alte elemente subordonate, dar analogiile directe
dintre ceramica de la Capidava și formele grupului Garvăn-Popina sugerează
supraviețuirea unor elemente sud-dunărene. Dacă este așa atunci facem și
restul deducției, și anume că după prăbușirea autorității bizantine inclusiv
a celei ecleziastice , populația locală a abandonat practicile creștine (p.
253).
Aceste
aspecte de simbioză (KRANDALOV 1965) nu vizează
istoria românilor; ele se referă la istoria timpurie a poporului bulgar.
Episoadele istorice care au determinat etapele de sinteză etnică a poporului
român par să se fi produs mai târziu (p. 254).
Întreg
acest rezumat este, de fapt, o înșiruire de concluzii. De aceea, acum, la
rezumarea Concluziilor, voi încerca să mă opresc numai asupra unor
elemente. Creșterea numărului de așezări, la începutul secolului al VI-lea,
apoi descreșterea acestui număr, spre finalul aceluiași veac, precum și
cvasi-absența lor de-a lungul veacului al VII-lea, reflectă probabil doar
parțial evoluții demografice reale; în fapt, ar trebui să înțelegem aceste
modificări (așa cum sunt ele percepute arheologic) ca adaptări la contexte
politico-militare distincte. Leit-motivul caracterului sedentar și agricol
al populației romanice duce într-o fundătură, privându-ne de explicații
istorice reale. Absența unor așezări stabile pentru lungi perioade de timp, ca
și pandantul apariției ex nihilo a unor culturi arheologice
(Ipotești-Cândești este doar un exemplu), după cercetări asidue de jumătate de
veac, conduc la concluzii a căror formulare nu mai putea fi întârziată.
Populația locală (pe care am rețineri de a o numi totdeauna romanică) a trăit
în așezări stabile atâta vreme cât a fost posibil, dar și-a schimbat
modul de trai ori de câte ori imperativul supraviețuirii a dictat alte soluții.
Locuințele de suprafață par a reprezenta momente de tranziție de la și spre
traiul nomad (p. 255-256).
În
privința studiului ceramicii, studiul grupurilor de obiecte poate
produce rezultate relativ mulțumitoare în domeniul stabilirii originii
culturale a producătorilor. În privința judecăților cronologice, însă,
lucrurile sunt mult mai alunecoase. Aportul direct al numismaticii la
cronologia siturilor este aproape nul, în timp ce utilitatea pieselor bine
databile (fibule, de exemplu) este o tristă iluzie. Studiul ceramicii a putut
preciza câteva tendințe, care însă nu sunt de absolutizat,
evidențiindu-se numeroase aspecte locale. Raportul dintre tehnicile de modelare
este un element cu fluctuații mari, de-a lungul secolului al VI-lea; momentul
calitativ maxim pare a se suprapune momentului maximei influențe bizantine, în
deceniile 3-4, fără a fi vorba despre un import direct (de piese sau
meșteșugari). Un al doilea element major în judecata cronologică este adus de
capacitatea medie a recipientelor (care tind să scadă), cât și distribuția
pieselor în clase de capacitate (preferința pentru clase de capacitate mică
este sensul evolutiv), care, ambele, argumentează criza societății
nord-dunărene (p. 257). Elementele secundare de judecată cronologică sunt
constituite de creșterea frecvenței decorului (pentru ceramica de atelier), de
tendințele de aglomerare, cât și de statistica prezenței tipsiilor (prezența
acestora este tot mai slabă spre finalul intervalului; p. 258).
Peisajul
cultural al Câmpiei Române, în perioada studiată, este destul de eteroclit.
Evaluarea corectă a specificului fiecărei micro-regiuni se lovește de
inegalitatea cunoașterii lor. Nici unul dintre obiectivele arheologice
importante din nordul câmpiei (Sărata Monteoru, Cândești, Budureasca, Târgșor,
Șirna, Băleni) nu este publicat, decât eventual în proporții nesemnificative.
Diversitatea cea mai bulversantă o constatăm în zona orașului București, pentru
care constatăm faciesuri atât de distincte (Străulești, Ciurel, sau chiar
Soldat Ghivan) încât conceptualizarea lor în interiorul aceleiași culturi este
dificilă. Câmpia Română poate fi descrisă ca un spațiu în care, în secolul al
VI-lea, romanizarea era încă un proces; desăvârșită în Oltenia (unde
formele de tradiție romană reprezintă peste 90% din ceramică), în mare măsură
un fapt în vestul Munteniei (unde două treimi din ceramică poartă aceleași
caracteristici), sau chiar în așezarea slavă de la Ciurel, este încă imatură
la Soldat Ghivan (pentru care doar circa două cincimi din forme au această
origine) și este doar inițiată la Străulești (unde formele de sorginte carpică
sunt cele mai caracterizante). Formele tipice aspectului Străulești nu
se găsesc izolate, doar în așezările de la Lunca, Măicănești, sau Cățelu Nou,
ci se distribuie și în așezări unde elementul romanic este mult mai bine
configurat, ca de pildă la Soldat Ghivan sau Budureasca, ceea ce pare să
demonstreze că aspectul Străulești, străin civilizației romane în forma
sa genuină, era în curs de romanizare. Nu se poate demonstra cel puțin
deocamdată că unele aspecte regionale ca aspectele culturale Străulești sau
Târgșor au consistență teritorială și cronologică, parcurgând paralel
secolul al VI-lea, separat de elementele Ipotești-Cândești tipice. Acestea
fiind spuse, deși este evident că înțelesul noțiunii de cultură
Ipotești-Cândești se cere reevaluat, nu există motive suficient de serioase
pentru a propune dizolvarea ei. Caracterizarea de cultură romanică (sau post
romană) va trebui reinterpretată, de aici, în sens procesual (p. 259-261).
Necropola
de la Sărata Monteoru, cât și ceramica din cuprinsul ei, nu sunt considerate
fenomene ale culturii Ipotești-Cândești. Această cultură se termină acolo unde
se termină așezările sale. Cu alte cuvinte, nici Bărăganul nu va fi considerat
ca făcând parte din arealul acestei culturi (p. 262).