ANEXE TEHNICE SECȚIUNEA IV (continuare)
M.2.
Dulceanca I: filtrul tipologic
|
-
Gr.1 (magenta): vase scunde (I/a = 0.86...1.10) de tip androgin (Is/I =
0.41...0.49); grupa cuprinde, alături de ceramică lucrată cu mâna, toate
exemplarele lucrate la roată;
-
Gr.2 (albastru): vase înalte (I/a = 1.26...1.42) de tip androgin (Is/I =
0.43...0.49);
-
Gr.3 (verde): vase de înălțime mijlocie (I/a = 1.12...1.30) de tip masculin
(Is/I = 0.36...0.38);
-
Gr.4 (negru): vase scunde (I/a = 0.88...0.97) de tip masculin (Is/I =
0.33...0.38); în expresiile de mai sus expresia "vase înalte/scunde"
nu se referă la înălțimea absolută în centimetri, ci la raportul dintre
înălțime și diametrul maxim (așa cum arată și sigla);
|
Graficul
al doilea: raporturile diametru la buză - diametrul maxim (pe x) și diametrul la bază - diametrul
maxim (pe y). În ciuda unei aparente
indistincții, grupele stabilite anterior se concentrează în anumite zone ale
graficului (cu abateri care, în cazul ceramicii lucrate cu mâna, pot fi puse pe
seama unei execuții defectuoase, deși contaminarea nu poate fi exclusă);
-
Gr.1 își păstrează solidaritatea, indiferent de tehnică; se caracterizează prin
vase cu deschidere medie-mare (f/a = 0.67...0.82) și o bază relativ îngustă
(k/a = 0.38...0.51); modelul morfologic este, cum era de așteptat, cel roman;
-
Gr. 2 și 3 se unifică (conturând situația unui tip morfologic cu două
subtipuri, pozițiile lor din graficul anterior nefiind atât de diferite), fiind
definite printr-o bază relativ largă (k/a = 0,50...0.58); deschiderile la gură
sunt atipice (de la 0.52 la 0.79, repectiv deschideri mici, mediu-mici și
mediu-mari), dar din care lipsesc deschiderile mari
-
Gr. 4 se caracterizează prin deschideri mari (f/a = 0.80...0.84) și baze medii
și largi (k/a = 0.47...0.58);
|
Graficul
unghiurilor specifice complică lucrurile într-o măsură apreciabilă.
-
Grupa 1 (ambele tehnici) este singura care își păstrează coerența. Și aici,
însă, exemplarul exterior elipsei, cu diferența tangentelor aproape de -15,
pune problema dacă influența este bizantină sau ...gepidică (caz teoretic);
modularea marginii se produce
mijlociu și mult (SU = 27...54), în timp ce diferențele tangentelor sunt
aproape neutre (St = -3...11), ceea ce semnifică o tendință de abandonare a
morfologiei romane tradiționale și racordarea la moda dunăreană a epocii;
-
Grupa 2 este, parțial, la remorca Gr.1 (ceea ce poate sugera o aculturație), în
timp ce exemplarele practic fără margine
(SU = 0...5) se găsesc într-o priză culturală ambiguă, respectiv morfologia
unor vase de tradiție romană, din secolele III-IV, caracterizate de lipsa marginii, sau morfologia vaselor slave
timpurii (care însă se datează cel mai târziu în prima jumătate a secolului al
VI-lea, ceea ce este greu de admis și din punct de vedere istoric și pentru
cronologia sitului); situația necesită o dezbatere pe larg; problema concretă
care se pune este dacă vom opta pentru o sub-divizare a grupelor 2, 3 și 4, sau
vom crea o grupă separată, a vaselor cu modulare a marginii < 20; acest lucru nu poate fi hotârât decât prin
grafice suplimentare, care să demonstreze că această categorie este - sau nu -
solidară morfologic;
|
Grafic
ajutător, utilizând lățimea și formatul superior, pentru a verifica în
ce măsură (cvasi-)absența Marginii
produce modificări notabile la nivelul factorilor amintiți; surprinzător,
poate, grupele stabilite anterior își conservă solidaritatea, ocupănd părți
definite ale graficului; un al doilea fapt surprinzător (de data aceasta -
frapant) este că vase cu lățimi destul de sensibil diferite (la grupa 1, de
exemplu, valorile oscilează între 25 și 30, ceea ce, intuitiv, reprezintă
relativ mult și se vede ca atare), demonstrează totuși, în patru grafice
diferite, o solidaritate (mai clar: o vecinătate) de netăgăduit; consecințe
teoretice sunt și plăcute și amenințătoare; plăcute - fiiindcă se confirmă
intuiția inițială [lucrarea din 96] că grupele de lățime se formează din 5 în 5
unități; amenințătoare - fiindcă avertizează asupra faptului că lucruri aparent
distincte pot fi legate de fire discrete dar rezistente și că procesul de
acreditare tipologică este greoi, presupune mai multe etape și verificări, iar
tentațiile unor soluții facile (de exemplu graficul unghiurilor specifice) ar
trebui refuzate, cel puțin atunci când e posibil;
concluzii:
·
Gr.1 este compusă din
toate vasele întregi lucrate la roată (4) și dintr-un număr egal de vase
lucrate cu mâna; elementele definitorii sunt: înălțime mică și mică-mijlocie
(I/a = 0.86...1.11), aspect androgin (i.e. diametru maxim puțin deasupra
jumătății înălțimii (Is/I = 0.41...0.49), deschidere mică și mijlocie (f/a =
0.67...0.82) și o bază cu descriere similară - mică și mijlocie (k/a =
0.38...0.51;
·
Gr.2 (clm) se compune
din vase de înălțime (mijlocie-)mare (I/a = 1.26...1.43), cu aspect androgin
(Is/I = 0.43...0.50), cu deschideri mici și mijlocii (f/a = 0.52...0.79) și
bază mediu-lată (k/a = 0.50...0.58;
·
Gr.3 (clm) se compune
din vase de înălțime medie (I/a = 1.12...1.30), cu alură masculină (diametrul
maxim mult deasupra jumătății înălțimii: Is/I = 0.36...0.39), cu aceleași
descrieri pentru deschidere și bază ca grupa 2, ceea ce indică și un grad de
înrudire;
·
Gr.4 (clm) se definește
ca având înălțimi mici (I/a = 0.88...0,97,), cu alură masculină (Is/I =
0.33...0.38), cu deschidere mare (f/a = 0.80...0.84) și bază medie-mare (k/a =
0.47...0.58); ar fi de menționat că toate dimensiunile sugerează apropierea de
forma castronului, dar nu în termeni "clasici", de exemplu pentru
ceramica romană sau pentru cultura Sântana, pentru care se consideră, cu
suficient consens, că înălțimea raportată la diametrul maxim oscilează între
limitele 0.50...0.75; având în vedere că în culturile nord-dunărene ale epocii
formele consacrate de castron lipsesc, vaselor din grupa 4 (sau celor similare)
li se poate atribui această funcționalitate, cel puțin până la proba contrară;
·
grupele 2, 3 și 4 au
atât exemplare cu marginea modulată (notate 2a, 3a, 4a), cât și vase cu margine mică sau absentă, cu buză
cvasi-verticală sau interioară (notate 2b, 3b, 4b)
|
Corelația
dintre grupele morfologice și cele volumetrice. Dincolo de concentrarea
deosebit de evidentă în grupe volumetrice (pe acest lot este evidentă numai
grupa vaselor mici, dintre 1 și 2 litri), este semnificativ că cele 4 vase
lucrate la roată (CLR) au reprezentanți în toate grupele volumetrice (implicit
funcționale), ceea ce sugerează că se originează într-o cultură care producea,
la roata olarului, toate tipurile funcționale; numărul scăzut de vase întregi
(proporțional numărului relativ mic de fragmente lucrate la roată) semnifică,
pe de altă parte, un moment istoric ce precede cu puțin colapsul vechilor
practici meșteșugărești.
MAI DEPARTE Dulceanca I
(vase fragmentare)