SECȚIUNEA VI
Cronologia atacurilor transdanubiene
și analiza componentelor etnice și geografice
(continuare)
ANUL 595 (toamna). Prima
campanie a lui Petrus.
Theoph. Sim., VII, 2-5: ...(Comandantul Petrus) părăsind Odessos merse pe calea stângă a ținutului, iar când ajunse la
Marcianopolis ordonă ca o mie de oameni să alerge înaintea armatei. Aceștia
dădură peste șase sute de sclavini care duceau o mare cantitate de pradă de la
romani. Căci devastând
Zaldapa, Aquis și Scopis, ei jefuiseră din nou pe nenorociți și aveau prăzile
încărcate pe un mare număr de care. (...) ei (romanii) dădură și primiră
lovituri de săgeți (...) dar romanii atacară cu putere și târziu îi uciseră cu
greu pe barbari (...). În a zecea zi împăratul Mauricius trimise o scrisoare
împărătească fratelui său (= comandantul Petrus) sfătuindu-l să stea în Thracia; căci Mauricius auzise că trupele
sclavinilor porneau spre Bizanț. De aceea [?!] generalul veni la Pistos, apoi sosi la Zaldapa. A doua zi merse la
orașul Iatros și trecând pe lângă fortăreața Lataricium așeză tabăra la Novae
(...) 3 (...) A treia zi așeză tabăra în orașul Asemos (...) 5 (...) și toată
armata (romană) s-ar fi prăpădit,
dacă un barbar oarecare nu le-ar fi arătat râul Ilivakia, care se afla la o
depărtare de patru parasange (= 20 km.)"
Fragmentul face probleme serioase de
interpretare, pe mai multe segmente. În primul rând, se află în discuție
identificarea localităților Aquis și Scopis. S-a propus Aquae (Prahovo) și
Scupi (Skoplje)[113], dar s-a
contra-argumentat că șase sute de slavi nu ar fi putu face așa ceva[114].
Argumentul este fals, fiindcă armiile barbare se împrăștiau totdeauna, în goană
după pradă; spre comparație, slavii s-au confruntat cu o mie de soldați romani,
care însă erau doar avangarda, nu toată
armata. Din nefericire chiar Zaldapa
e discutabilă, ceea ce face ca totul să devină confuz. În mai multe pasaje din
Simocata[115],
această localitate - cunoscută ca fiind în Scythia, la graniță cu Moesia - lasă
impresia că s-ar afla spre Munții Haemus, la vest de Marcianopolis[116].
În pasajul imediat, mai jos, după scrisoarea de avertisment a împăratului,
Petrus se îndreaptă spre Novae prin Zaldapa[117],
ceea ce nu are sens decât dacă localitatea respectivă s-ar afla lângă Haemus.
În fine, chestiunea nu poate fi inventariată, deocamdată, decât la categoria
lucrurilor neclare.
Pentru Aquis și Scopis s-au mai
propus două locații la granița sudică scytho-moesică[118],
respectiv, pentru prima, Popeda (fost Guelengik), între Zaldapa și
Dionysopolis, iar pentru a doua - o poziție între Dionysopolis și
Marcianopolis. Succesiunea din text (Zaldapa - Aquis - Scopis) nu are sens dacă
luăm în considerare locația tradițională a Zaldapei (Abtaat, la circa 20 km.
SSV de Tropaeum), fiindcă, pe un vector N-S, enumerarea se face în ordinea 1 -
3 - 2. Aceeași enumerare ar avea sens dacă am admite (ipotetic!) o localizare
submontană pentru Zaldapa, pe un vector V-E-N (vezi Harta 10). Mai mult
decât atât, întregul pasaj din Simocata VII, 2-5, ar căpăta sens.
Dintre cele două serii de localizări
propuse (prima: o localitate în Scythia, una în Dacia Ripensis, una în
Dardania; a doua: toate localitățile se află la granița scytho-moesică) -
ultima este mult mai rațională. Între Zaldapa (oriunde s-ar afla) și Scupi sunt
circa 700 de km; o asemenea forță de izbire nu se poate admite nici măcar
pentru avari (niciodată două grupări avare importante nu acționează la asemenea
distanțe). Nici așa, însă, lucrurile nu sunt mult mai simple! Caravana
prăduitorilor este interceptată undeva lângă Marcianopolis, probabil la nord de
oraș. În cazul primului vector (N-S), întâlnirea lângă Marcianopolis este
normală; am văzut însă că ordinea localităților este nefirească. În cazul celui
de al doilea vector ipotetic (V-E-N), e mai greu de înțeles întâlnirea cu
avangarda romană. Dificultatea o datorăm - având în vedere enumerarea
localităților jefuite - presupunerii că jefuitorii au bazele de atac în
Muntenia. Relatarea ar deveni mai inteligibilă însă dacă am admite că baza de
atac s-ar afla unde spre vest, iar slavii se retrăgeau, sub povara prăzii, spre
casă. Unde spre vest? Ceea ce face Petrus după avertismentul lui Mauricius,
pentru a preveni atacul slav, poate fi un indiciu asupra zonei calde. Petrus se
deplasează pe traseul Iatrus-Novae-Asemos, iar luptele cu slavii lui Piragast
ar trebui să se fi purtat în Oltenia, nu în vestul Munteniei și cu atât mai
puțin spre Ialomița[119].
Acestei noi ipoteze, că atacul slav
ar fi debutat din Oltenia, i se poate reproșa absența oricărui indiciu al
lungului drum parcurs de slavi, de-a curmezișul Daciei Ripensis și a Moesiei
Secunda. Nimic nu ne permite să credem că, la această epocă, în care
dezmembrarea limes-ului era deja în fază avansată, bizantinii mai știau ce se
întâmplă în teritoriu. Ceea ce se știa era, cel mult, ceea ce se întâmpla în
proximitatea unor trupe care aveau capacitatea de cercetare prin luptă
(episodul ciocnirii de la Marcianopolis face parte din această categorie).
Episodul imediat următor - înaintea eșecului din Oltenia[120],
al întâlnirii cu prăduitorii bulgari, la vest de Novae (dar de unde veneau
aceștia? nu avem nici un indiciu), este de-a dreptul hilar. Barbarii nu se
temeau de armata romană și-i cereau să păstreze pacea, fiindcă se aflau pe teritoriu...
avar! Dacă ipoteza mea este corectă, slavii înaintaseră, în prima fază, prin
acest teritoriu!
La acest punct trebuie discutată
ipoteza lui Vladimir Popovic[121]
asupra prezenței slave în Oltenia. Ipoteza pleacă de la observația că, începând
din 584, atacurile avare se îndreaptă cu înverșunare asupra sectorului de limes
cuprins între Cazane și gura Jiului. Să recapitulăm aceste obiective. În 584 - Augusta; 586 - Ratiaria, Bononia, Aquae; (urmează 5-6 ani de pace); 593: Bononia; în 595 - campania de jaf a lui
Priscus, în Banat sau Oltenia; 596 - raid al slavilor în Aquae (?). Popovic presupune că avarii încercau să deschidă
slavilor un nou culoar de atac, pe valea Timocului (de unde sunt mai multe
direcții de dezvoltare, spre Serdica-Philipopolis, spre Naissus-Scupi, spre
Pautalia-Stobi). În realitate, slavii - cei din Câmpia Dunării mijlocii - aveau
de mult acces pe aceste trasee, spre inima Peninsulei. Se pare însă că
avuseseră loc mișcări de populație, slavii ocupând teritorii în Banat și,
poate, în Oltenia. Acești slavi nu
aveau încă un culoar strategic; asediul cetății Singidunum din 593 încerca să
realizeze acest lucru, chiar cu sprijinul slavilor de peste Dunăre. Ipoteza
este seducătoare și trebuie avută în considerație, cu atât mai mult cu cât arheologia
pare să furnizeze indicii suplimentare[122].
O consecință a înfrângerii lui
Petrus este și distrugerea finală a cetății de la Sucidava-Celei, în 597[123].
Necesitatea distrugerii acestei fortificații - un cap de pod - o demonstrase
chiar campania lui Petrus. Ar fi o altă dovadă indirectă a prezenței slavilor
în Oltenia.
ANUL 596. Priscus alungă
cutrigurii de la Singidunum.
Theoph. Sim. VII, 7: "La
începutul primăverii (= 596?) Priscus
plecă din Bizanț. Apoi adună toate trupele la Astice și după ce făcu numărătoarea
armatei, comandantul află că un mare număr de romani pierise (...). Așadar,
după ce făcu 15 popasuri cu tabăra și trecu Istru [??], în a patra zi comandantul sosi la Novae superiores (= illyric,
din Moesia superioară)"
Theoph. Conf., a. 6090: "Barbarul
distruse zidurile cetății Singidunum și pătrunse pe pământul romanilor. Aflând
de aceasta, Priscus se duse într-o insulă a Istrului (probabil Viminacium), luă corăbii iuți și ajunse la han la
Constantiola, dorind să se întâlnească cu dânsul. Hanul veni pe țărmul
fluviului, iar Priscus vorbea cu el din corabie...[discuție inutilă]. Priscus lăsă corăbiile pe râu (să
plutească la vale), lângă Singidunum,
pustii orașul, alungă din el bulgarii și începu a construi ziduri. Hanul trimise
la el soli (...). Dar îi apucă iarna și fiecare din ei se retrase în tabăra
proprie."
Manevra lui Priscus, în descrierea
lui Simocata, este cel puțin curioasă. Armata pleacă din Astice, în
proximitatea capitalei, iar după 19 zile se află la Novae, în Moesia Prima,
aval de Viminacium. După a cinsprezecea zi traversează Dunărea[124];
judecând după zilele de marș, undeva în aval de Cazane. Trece apoi din nou pe
malul roman, la Novae. De ce? A vrut Priscus să mai administreze o lecție
slavilor? Expediția seamănă a marș forțat, ceea ce nu îngăduie jaful. Cauza
grabei pare să o constituie agitația barbarilor la gurile Tisei. Mai poate
exista o cauză: romanii par să fi pierdut controlul culoarului de la Naissus[125],
armatele fiind obligate la rute ocolitoare. Dar de ce nu a ales Priscus drumul
de limes al Dunării? Poate fiindcă era prea previzibil? Oricum, apariția lui
Priscus la Viminacium pare, pentru avari (vezi discuția cu kaganul) o surpriză
neplăcută.
Și din textul lui Theophanes
Confessor prezentat supra, și din campania anului 599, rezultă că acest cartier general al avarilor de la
Constantiola se află în amonte de Singidunum, nicidecum în Moesia Secunda, așa
cum figurează în indicele din FHDR II.
ANUL 597 (iarna și
primăvara). Contra-atacul avar în Moesia.
Theoph. Sim. VII, 13: "În
această vreme (= 597?) khaganul,
(...) strângându-și trupele, înaintă
prin Mysia Tracică (= Secunda), apoi atacă orașul. Aflând acestea, Priscus
veni în ajutorul orașului amenințat. Așadar romanii și barbarii aveau taberele
lângă Tomea și, deși venea iarna, rămaseră
pe loc. La apariția primăverii (=
598?) o foamete lovi pe romani (...) După
ce au trecut sărbătorile (= paștele) khaganul
a trimis soli cerând să se separe trupele. Și astfel barbarul se despărți de
romani. În a șasea zi (= după plecarea de la Tomis), când auzi că Comentiolus
are să vină cu trupele la Nicopolis (ad
Istrum), khaganul își adună oaste și
porni împotriva lui. Auzind însă că vine Kaganul, Comentiolus plecă în Mysia (?!)
și-și așeză corturile la Zicidiva (=
Zicidava?). În a șaptea zi (kaganul?)
sosi în orașul Iatros. Barbarul era la o depărtare de 20 de parasange (= cca. 100 km.)
de romani (...). 14. Atunci barbarii se așezară în jurul întăriturilor
trecătorilor pe care romanii în
limba lor părintească obișnuiesc să le numească cleisurae. Fură uciși
deci mulți romani."
Theoph. Conf., a. 6090: ...(bătălia din cleisurae) În felul acesta
romanii fură puși pe fugă, iar barbarii găsiră mulțimea (soldaților) lipsită de conducere militară și o
măcelăriră fără cruțare. În fuga lui rușinoasă Comentiolus ajunse la
Drizipera...
Acțiunea avarilor este un răspuns la
conta-atacul energic al lui Priscus de la Singidunum, cu aceleași arme: atacul
spatelui adversarului, obligându-l astfel să se replieze. Dacă citim textele în
continuitate - apar două ierni la rând[126],
respectiv evenimentele ar trebui să fie din ani diferiți. Este însă greu de
crezut că în situația creată de intervenția lui Priscus la Singidunum ar fi
putut trece un an fără evenimente; nu era Priscus omul să se odihnească atât de
mult, nici kaganul atât blajin să lase adversarul să respire. Omenia avară
prilejuită de paștele înfometat avea la bază interesul clar de a se desprinde
de Priscus fără luptă (avarii fuseseră prinși între garnizoana Tomis-ului și armata
comitatensă), prețul fiind chiar permisiunea de a ieși din încercuire.
Acest Tomea este sigur Tomis, reședința Scythiei Minor, nu un orășel din
Illyria[127].
Textul este clar: avarii au atacat Moesia thracică.
De altfel, avarii cu greu ar fi putut ajunge în șapte zile de la Remesiana la
Iatros[128].
De la Tomis la Iatros - șapte zile reprezintă un tempo normal (al unei armate
obosite, totuși).
Acțiunea lui Comentiolus (venind
dinspre pasul Kotel - v. harta
11) spre Nicopolis ad Istrum era probabil destinată să împiedice forțarea
trecătorilor din Balcanii răsăriteni și o nouă invazie spre Adrianopole. Exact
acest lucru avea însă să se întâmple. Lupta se produce, probabil, chiar în
acest pas (care se află la exact 100 de km. de Iatrus!). Fragmentul este
important pentru clarificarea sensurilor cuvântului cleisurae (clisură). Bătălia sigur nu se poartă la Cazanele
Dunării, fiindcă Comentiolus - deși priceput la fugă - nu ar fi putut fugi până la Drizipera, lângă
Constantinopole! Cleisurae, deci, nu
sunt numai Cazanele Dunării, ci orice loc strâmt[129].
ANUL 599. Acțiunea lui Priscus la nordul Dunării.
Sunt relatate cel puțin șapte confruntări militare, toate favorabile
bizantinilor. Ne vom opri numai asupra elementelor relevante pentru obiectivele
studiului.
Preambul. Theoph. Sim.
VIII, 1-2: "1. Când veni
primăvara (599?) (...) Comentiolus
adună oastea, se duse la Istru și se uni cu Priscus la Singidunum. 2. În a patra
zi trupele fură chemate și după ce vorbi Priscus, se rupse pacea (...). Pacea
fiind deci anulată pe față, romanii merseră la Viminacium, care este o insulă
în apele Istrului. Când
romanii trecură din insulă pe continent, khaganul auzi [despre] mișcările
armatei romane. Deci barbarul
aducând soldați atacă teritoriul romanilor, dădu celor patru fii ai săi trupe
și-i îndemnă să
păzească trecerile Istrului...
După cum sugerează textul, gestul
concret care generează războiul este trecerea din insula de la Viminacium pe
malul drept al Dunării. Faptul nu contestă direct termenii anteriorului tratat
de pace (granița pe Dunăre; textul spune: barbarul
... atacă teritoriul romanilor), dar se pare că ar contraveni unei
înțelegeri asupra interzicerii manevrelor armatei comitatense[130].
Nu este vorba nici de o traversare pe malul stâng, atâta vreme cât acesta este
dat în paza fiilor khaganului (cei care, puțin mai târziu, aveau să fie
înfrânți în aceeași poziție)[131].
Bizantinii, confruntați pe propriul teritoriu cu
grosul trupelor avare, forțează Dunărea spre malul stâng, pe un pod de vase, în
ciuda opoziției avarilor, și-și fac tabără întărită. Manevra era deosebit de
curajoasă și surprinzătoare, Priscus folosind încă o dată aceeași monedă de
plată, adică atacul asupra adâncimii teritoriului avar, având și avantajul a
înfrunta forțe inferioare numeric (în fața cărora însă nu avea voie să piardă,
fiindcă nu exista retragere). Asaltul taberei romane prilejuiește prima bătălie
de anvergură, în fața șanțurilor. Priscus forțează Timișul, fiindcă după încă
două confruntări ajunge la Tisa. La ultima bătălie participă însuși hanul, care
deci părăsise pozițiile ofensive din dreapta Dunării, pentru a salva situația
foarte gravă care se ivise; în acest moment stăpânirea avară la Dunărea
mijlocie era în pericol[132].
Raidul la vest de Tisa. Theoph.
Sim. VIII, 3: ...Apoi Priscus dădu
ordin să treacă râul Tissos 4000 de
oameni și să observe mișcările dușmanilor. Cei trimiși trecură râul din
apropiere și dădură peste trei așezări ale gepizilor [între Tisa inferioară și Dunăre!]. Neștiind nimic din cele întâmplate în ziua
precedentă, barbarii se așezaseră la ospăț și sărbătoreau o sărbătoare
băștinașă (...) romanii tăbărâră peste barbarii amețiți de băutură și făcură un
măcel foarte mare. Fură uciși 30000 de barbari [10000 de fiecare...sat?!]. Punând mâna pe o pradă numeroasă, romanii trecură înapoi râul și o duseră la Priscus....
Deși
se consideră, îndeobște, că gepizii s-au retras în arcul carpatic (și Crișana)
după supunerea la avari, iată-i la gurile Tisei[133],
în număr considerabil. Sigur, numărul dat de Simocata pentru victimele atacului
este cu totul exagerat (30000 de oameni ar putea reprezenta, probabil, jumătate
din toți locuitorii dintre Tisa și Dunărea mijlocie, or avangarda romană nu se
aventurase prea departe). Oricum, autorul folosește un termen (hora) greu traductibil, însemnând,
destul de generic, comunitate (care
poate cuprinde mai multe sate).
Amuzant
și trist totodată este că nici în aceste împrejurări eroice și glorioase
ultimele, pentru multă vreme, ceea ce cronicarul era conștient se transmite
posterității informația prețioasă că romanii au făcut măcel mare la un bal și
că s-au întors încărcați de prăzi. Mai mult, gepizii fiind creștinați, nu este
exclus ca sărbătoarea băștinașă să
fie una creștină. Considerentele religioase își fac însă foarte rar simțită
prezența, în textul lui Simocata.
Bătălia
de la Tisa. Theoph. Sim. VIII, 3: ...În
a douăzecea zi barbarul strânse din nou trupe lângă acest râu (Tisa). De aceea Priscus se reîntoarce la râul
Tissos. Se dădu deci în acestă regiune o luptă foarte mare [a șaptea] și memorabilă (...) barbarii fură înecați
în apa râului și împreună cu ei pieri și o foarte mare parte de sclavini. După
această înfrângere barbarii au fost făcuți prizonieri, și anume au fost prinși 3000 de avari, alți barbari 6200 și
8000 de sclavini...
Structura etnică a prinșilor poate
fi relevantă pentru structura unei armate avare[134]
la această epocă. De această dată cifrele par veridice (6200 presupune o aproximare strânsă)[135].
Avarii reprezintă doar puțin peste o șesime din prinși, în timp ce slavii
reprezintă majoritatea relativă. Sigur, ar fi interesant să știm structura
celor 6200 de alți barbari; sunt de
presupus gepizi, cutriguri, dar și alții, fiindcă altfel - dacă ar fi fost o
enumerare simplă - Simocata ne-ar fi furnizat detalii.
Epilog cu prizonieri. Theoph.
Sim. VIII, 3-4: ...Prizonierii fură
puși în lanțuri și comandantul trimise barbarii ca pradă de război în orașul
Tomea. 4. Înainte ca împăratul să afle despre cele întâmplate, kaganul trimise
soli la Mauricius, încercând să ia înapoi prizonierii. Înspăimântat de
amenințările barbarului și înșelat de vorbe, Mauricius porunci lui Priscus prin
ajutorul de comandant (Comentiolus)
să dea înapoi kaganului avarii făcuți prizonieri. Astfel deci barbarii fură
redați de la Tomea (Tomis?!)
kaganului
De această dată suntem constrânși să
ne gândim cu toată seriozitatea dacă este vorba despre Tomis - capitala Scythiei
- sau un alt Tomis (Tomea), eventual lângă Remesiana[136].
Peninsula Balcanică este plină de denumiri gemene, generatoare de confuzii[137].
Ceea ce ne constrânge este doar bunul simț. Bizantinii nu par deloc în situația
de a fi capabili să organizeze un convoi de 17200 de prizonieri plus gărzi, pe
rute atât de lungi. Mai ales ultima propoziție (...barbarii fură redați de la Tomea kaganului) este greu de
înțeles, dacă Tomis ar fi cel de pe malul Mării Negre, nu cel de pe malul
Nișavei.
Că bizantinii nu mai erau în stare
să asigure securitatea unui convoi - nu ar fi încă foarte grav. Se pare însă că
nu mai puteau să asigure nici măcar un serviciu de curierat; altfel nu se
explică faptul că solul avar a ajuns la Mauriciu înaintea veștii unei victorii
glorioase. Este limpede că avarii controlau drumurile de acces spre
Constantinopol, cel puțin în vestul Peninsulei. Începem să înțelegem traseul
ciudat ales de Priscus, în campania anului 596, de la Astice la Viminacium[138].
Aici apare o nouă problemă: dacă
bizantinii nu mai controlau culoarul strategic Naissus-Serdica, cum au ajuns
prizonierii la aceea Tomea, presupusă lângă Remesiana (adică exact în culoar)?
Poate pe drumul Cazanelor și pe Timok? Pare singura posibilitate. Este însă un
drum foarte lung, care explică de ce solul avar ajunge în capitală înaintea
curierului roman.
Acesta este sfârșitul campaniei lui
Priscus. Comentiolus s-a înzdrăvenit, la timp pentru a preda prizonierii
kaganului și pentru a ne demonstra un nou traseu ciudat, prin Peninsula
Balcanică.
[113] WHITHBY 1988, p. 159.
[114] MADGEARU 1997, p. 19, nota 66.
[115] Theoph. Sim.
II, 10; în locul discutat, dar și câteva rânduri mai jos. Mai este și un
fragment la Ioan de Antiohia (Cronica, 214 e, apud BARNEA A. 1991, p. 263-264), în care,
vorbind despre răzvrătitul Vitalianus, spune că este ...originar din Zaldapa, un mic oraș din Moesia Inferioară. Dincolo
de limbajul arhaizant, care este un tic intelectual al epocii, e de presupus că
eruditul se gândea nu la întinderea provinciei din secolul III (e discutabil
cât de bine se mai știau astfel de antichități), ci la provincia Moesia Secunda; or, locația dintre Tropaeum și Marcianopolis se afla în Scythia
Minor.
[117] Mai exact,
pe traseul Pistus - Zaldapa. Identificarea primei localități (BARNEA A. 1991,
p. 199 și 291) se bazează însă exclusiv pe pasajul aflat aici în discuție și pe
o bornă miliară, datând însă de pe vremea lui Valens (BARNEA A. 1991, p. 254).
Problema nu este aici contestarea locației unei Zaldapa scythice, ci ipoteza
existenței unei alte Zaldapa, în Moesia Secunda.
[118] BARNEA A. 1991, p. 199 și harta de la p.
291.
[119] MADGEARU 1997, p. 21, crede că acțiunea s-a
desfășurat în vestul Munteniei. Nu ar fi avut sens ca Petrus să meargă până la
Osem (în fața Oltului) pentru a angaja lupta în vestul Munteniei. Mult mai
sigur este că a traversat în sectorul protejat de Sucidava-Celei. De altfel, nu
în Câmpia Burdei lipsește apa, ci în sudul Olteniei. Ipoteza mai veche, a
identificării acestei Helivakia cu Ialomița (FHDR II, p. 543, nota 7) pare extrem
de puțin plauzibilă, luând în considerare ordinea operațiunilor. Dacă
bizantinii s-ar fi îndreptat, din zona Oltului, spre răsărit, nu numai câ nu
s-ar fi uscat de sete, dar s-ar fi înecat de mai multe ori, în mlaștinile
Sabarului, Argeșului, Dâmboviței și Colentinei. Interpretarea tradițională a
izvoarelor (campania lui Petrus s-ar fi desfășurat în Muntenia) a creat
numismaților probleme (OBERLÄNDER 2000,
p. 143: începând din 594 aria
operațiunilor s-a mutat în Moesia Secunda și în Muntenia, destul de departe [?] de Oltenia. (...) încetarea pătrunderii
monedelor spre posesiunile bizantine de la N de Dunăre în anii 596-7 și 598-9
este greu de explicat), care dispar dacă acceptăm ipoteza campaniei
oltene, cu tot cortegiul consecințelor, inclusiv distrugerea Sucidavei (vezi
mai departe).
[120] Theoph.
Conf., a. 6089.
[121] POPOVIÆ 1975, p. 469-472.
[122] Discuția
este amplă (MADGEARU 1997, p. 173-174).
În esență, prezența celor mai timpurii așezări slave la sud de Cazane
(Mihajlovac, Ljubicevac, Korbovo) ar fi suportul pentru proveniența acestei
populații din Banat sau Oltenia.
[123] BUTNARIU
1985, p. 227, însă materialul numismatic nu este publicat integral (OBERLÄNDER
2000, p. 145).
[125] În fapt,
întregul Illyricum pare pierdut pentru bizantini. Circulația monetară încetează
în Dacia Ripensis (pe termen lung) începând cu anul 596/597 (OBERLÄNDER 2000, passim; vezi tabelul L din
volumul II, secțiunea V)
[126] Theoph.
Conf., a. 6090: Dar îi apucă iarna
și fiecare din ei se retrase în tabăra proprie." ; Theoph. Sim.
VII, 13: Așadar romanii și barbarii
aveau taberele lângă Tomis și, deși venea iarna, rămaseră pe loc.
[127] ȘTEFAN 1967, FHDR II, p. 545, nota 10; contra BREZEANU 1981.
[129] Acesta
este si utilizarea cuvântului în limba vorbită și topografie. În Bulgaria
centrală, între pasul Troian și Vf. Bogdan, la izvoarele râului Streama, pasul
spre izvorul Topolniței se numește, și astăzi, Klisura. În concluzie, clisură înseamnă nu numai un defileu, ci
și un pas, adică orice loc strâmt.
[130] Să ne
aducem aminte de bulgarii de lângă Novae, care se încredeau în pacea khaganului (Theoph. Conf., a. 6089).
[132] După patru
înfrângeri consecutive ale avarilor, dacă Priscus ar fi trecut Tisa (ceea ce
s-a și întâmplat), iar Comentiolus ar fi atacat Sirmium, istoria s-ar fi putut schimba.
Comentiolus era însă bolnav...
[133] Deși nu
avem detalii geografice despre acțiunile lui Priscus în interfluviul
Timiș-Tisa, nici despre acțiunile avangărzii în interfluviul Tisa-Dunăre, este
destul de sigur că nici Priscus nici avangarda nu au riscat să se aventureze
spre nord, de teamă să nu li se taie retragerea (inclusiv legătură cu
eventualele întăriri).
[134]
Antropologia poate aduce contribuții semnificative la clarificarea aspectului.
Imperiile nomade, în general, și cel avar, în particular, era populat de
indivizi cu moștenire genetică extrem de diversă. Media elementelor mongoloide
și euro-mongoloide (care ar putea reprezenta avarii, dar nu numai), pentru
necropolele cunoscute în Ungaria până la începutul anilor 80, este de numai
16%. Majoritatea o deține rasa europoidă înaltă (slavii, 27%), rasa europoidă
nordică (gepizii, 21%), europoizii gracili (cromagnoizi, 18%), aceștia din urmă
reprezentând probabil moștenirea epocii romane. Au fost depistate și elemente
armenoide (armenii fiind un element de bază al armatelor romane dinspre
sfârșitul sec. VI) și vest-mediteranoide (care nu se pot datora decât mai
vechilor colonizări romane). Pe larg LIPTÄK
1983, p. 48-95. Este surprinzătoare consonanța celor două rânduri de cifre.
În procente, prizonierii bătăliei de la Tisa sunt 17,4 % avari (!) și 46,5 %
slavi, cât și majoritatea relativă a slavilor în ambele serii.
[135] Theoph.
Conf., a. 6093, dă cifre mai mici (dar și mai confuze). Nu cunoaștem sursele
cronicarului târziu.
[137] Există o
lungă listă, din care voi exemplifica doar: Novae, Noviodunum, Apollonia,
Sucidava, Nicopolis, Aquae, Scopi, Beroe, Altina, probabil și Zaldapa.
[138] Așa cum
spuneam și într-o notă anterioară, Dacia Ripensis pare complet abandonată din
596 (circulația monetară încetează); or, Dacia reprezintă legătura teritoriilor
tracice cu avanposturile bizantine din Moesia Prima.