[23 martie 2002] 

 

 Dragă Silviu,

 

    Atenționat de Florin Curta, am aflat că ai introdus în circuit lucrarea ta

de doctorat. Meriți din plin felicitări!

    Abia astăzi am "răsfoit-o", cu multă curiozitate și interes. Ar fi

important să reușești tipărirea ei. [....]

    Mi se pare extrem de important - și mă bucur - că, pentru prima dată, se

lucrează serios cu ceramica din această perioadă. Să sperăm că nu se va

întâmpla ca de obicei (inerție) și că, pornind de aici, se va schimba în bine

acest sector al cercetării.

    Am  sesizat (din text) interesul tău în legătură cu cuptoarele,

comentând "eseul" meu din "StComSatu Mare". Cred că discuția merită tot

interesul și, cu siguranță, va continua. Mi se pare realmente importantă

precizarea și asigurarea pe care o dai în sensul existenței la Vadul Anei a

cuptoarelor scobite în bloc de lut cruțat în interiorul locuințelor Latene.

După știința mea ar fi prima așezare din această vreme în care astfel de

instalații pentru foc sunt atestate. Altfel, cu precedente formale în aceleiași

zone, ca mai vechi îmi sunt cunoscute acelea din aria nordică a culturii

Cerneahov și Kiev. Am putea să ne gândim chiar la transpunerea ingenioasă a

instalațiilor din piatră în această modalitate constructivă (cuptor scobit...),

în zonele unde lipsește piatra, mai ales că apar vălătuci (numai în legătură cu

cuptoarele scobite în bloc de lut cruțat - mai departe CS), cei din urmă

înlocuind pietre cu o destinație specială (bouillote etc.). Poate că are

dreptate Gavrituchin, când spune că - în ultimă instanță - cuptorul, indiferent

de tip, putea să apară în locuri diferite. Legătura dintre tipul de cuptor și

prezența/absența pietrei mi se pare acum sigură (de păstrarea tradiției se

cramponează Salkovsky), deoarece într-o așezare de la Zalău, cele mai vechi

locuințe aveau CS, iar într-un caz, peste un astfel de cuptor, parțial distrus,

s-a ridicat unul de piatră.

    Nu știu dacă reacția la modificările climaterice a determinat realmente

(sau în ce măsură) introducerea cuptoarelor ca instalație comună. De ce nu s-a

renunțat la ele odată cu încălzirea climei? De ce exemplele cele mai vechi sunt

în nord-est, totuși? (eventual comentăm datările).

    Vreau să atrag atenția asupra diferenței dintre "vălătuci" (koni)

și "pâinișoare". Este sigur că vălătucii au un rol strict funcțional, dar nu

este atât de simplă explicația în cazul "pâinișoarelor". Primii apar numai în

legătură cu CS, pe când "pâinișoarele" apar și în legătură cu cuptoarele de

piatră.  Există cel puțin un caz când ele au fost depuse într-un mormânt

(Suemcy), iar la Lepesovka (sanctuar Cerneahov sau poate mai târziu) erau

aranjate în jurul unor vetre rituale. În fine, într-o singură locuință de la

Lazuri au apărut 5 exemplare, pe fiecare fiind incizată câte o cruce clară.

Piese cu astfel de semne cunosc de pe Pripetul superior și din Bielorusia. Dar

nici nu are importanță, mai interesant este răspândirea lor. Din nou, cele mai

vechi exemplare apar la periferia nordică a culturii Cerneahov, apoi se

răspândesc spre vest și sud-vest, reapărând în nord-vestul României și în

Muntenia (la est de Carpați sunt cu totul sporadice). Ele par să marcheze,

totuși, o rută parcursă de slavii care au ajuns și la Lazuri. Cum explicăm

prezența lor în Muntenia? Într-un articol din "EphemNap"/1998 am făcut

trimitere la posibilitatea ca grupe de slavi (cei care spre mijlocul sec. 6

atacă imperiul din sudul Banatului)să fi coborât pe Tisa (cu acordul gepizilor,

populație cu care, de altfel, se aflau în înțelegere), eventual o parte a lor

îndreptându-se în direcția Olteniei și Munteniei. la multe dintre concluziile

mele a ajuns și D. Bialekova într-un studiu referitor la aceste "pâinișoare".

    În ce constă prezența slavilor la sud de Carpați - doar o mică parte a

ceramicii? Este nesoluționată o chestiune de principiu. Acești slavi timpurii

puteau să intre în relații de coabitare cu autohtonii instantaneu, astfel că nu

putem distinge așezări pur-slave? Era posibilă o legătură atât de rapidă și

strânsă între populații diferite ca limbă, mod de viață ș.a.? Dacă nu, unde

sunt sălașurile celor mai vechi slavi, avem de-a face cu un orizont cultural

încă neidentificat la sud de Carpați, asemănător celui de la Lazuri?

     În fine, cred că astfel de discuții sunt binevenite, obligatorii chiar.

     Te rog să-mi spui cum poate fi procurat CD-ul [....]

     Cu prietenie,

 

                 Ioan Stanciu