REZUMAT
(continuare)
Secțiunea
a II-a se ocupă de termenii de referință, ceea ce nu vrea să spună numai
analogii, ci totalitatea ceramicii care ar putea, fie și ipotetic, să joace un rol în configurarea ceramicii culturii
Ipotești-Cândești. Totalitatea este teoretică, însemnând, în practică,
enunțarea loturilor ceramice de control, respectiv forme prezente în alte
culturi, stocate în baza de date ca termeni de comparație. În această materie
există desigur o perspectivă istorică (sau diacronică) și una geografică
(sau sincronă), motiv pentru care secțiunea este structurată pe două capitole.
Capitolul
4, de referință diacronică, analizează, pe scurt, ceramica daco-romană
(cultura Chilia-Militari, ceramica dacică din necropola de la Locusteni,
ceramica din necropola de la Soporu de Câmpie, ceramica arhaică respectiv
lucrată cu mâna din arealul carpic, ceramica sarmatică de epocă romană
timpurie; conceptul de daco-roman este aici foarte larg, respectiv ceramică
de tip sarmatic în mediu geto-dacic, în epocă romană) și ceramica romană
(ceramica timpurie din Oltenia, ceramica de tradiție romană, respectiv tip
Cerneahov, Cireșanu și Bratei).
Fac obiectul expunerii succinte
elemente precum raportul între tehnicile de modelare, tipul de ardere, unele
tipuri de decor, statistica funcțională, dimensiunile, analogiile relative,
constituindu-se, toate, în elemente de comparație cu ceramica secolului al
VI-lea. Făcând aici doar o enumerare seacă a unor concluzii, se remarcă, pentru
cultura Chilia-Militari, o disjungere netă a grupelor morfologice pentru
ceramica de atelier (lucrată deci la roată) și cea arhaică, relativa aderență
la sistemul de capacități romane, însă o aderență scăzută la formele din
Oltenia romană, frecvența mare a vaselor miniaturale (caracteristică ce va fi
moștenită); analogiile cu formele secolului al VI-lea sunt relativ modeste (p.
58-60).
Ceramica dacică de la Locusteni are
și ea o integrare morfologică scăzută cu restul loturilor ceramice studiate
(30%), însă puținele analogii sunt interesante; una se referă la ceramica
romană din Oltenia, însă altele fac trimiteri la distanță: Târgșor, Bacău și
chiar Slovacia (toate din secolele V-VII; p. 60-61). Ceramica daco-romană de la
Soporul de Câmpie are de asemenea analogii care vizează obiective îndepărtate
în spațiu și timp, mărturisind rolul de model cultural (p. 61).
Ceramica arhaică est-carpatică (BICHIR 1967) are o caracteristică ce o face
inconfundabilă: prezintă proporțiile cele mai înalte din jumătatea estică a
continentului. Și acest caracter va fi moștenit, putând fi identificat cu
ușurință inclusiv în Muntenia de est și nord, trei-patru secole mai târziu (p.
61).
Lotul sarmatic provine din Basarabia
și Ucraina de sud (GROSU 1995) și prezintă o
surprinzător de bună integrare morfologică cu loturile studiate (aproape
jumătate din grupe au analogii relative). Elecțiunea acestui lot se îndreaptă
în special către cultura Penkovka, dar elemente analogice pot fi identificate
și în Muntenia secolului al VI-lea. Se evidențiază cel puțin o diferență
constitutivă fundamentală față de ceramica atribuită sarmaților din Câmpia
Română; aceasta din urmă este caracterizată de un picior masiv, cu talpă, ceea
ce nu este aproape deloc cazul celei
de la est de Prut. Arheologii primelor secole după Christos au în față o
problemă, pe care nu mă îndoiesc că o vor rezolva singuri (p. 62).
Lotul de ceramică romană din Oltenia
(POPILIAN 1976) are cea mai bună integrare
morfologică în baza de date, 85% din forme prezentând analogii în alte
orizonturi culturale, ceea ce confirmă... matematic rolul genitor al
civilizației romane. Cele mai surprinzătoare analogii cel puțin la prima
vedere sunt cele care adresează lumea slavă. O cincime din grupele romane
oltene întâlnesc (analogic) grupe slave din secolele VI-VIII, grupe numeroase
(!), în special din Slovacia, ceea ce subliniază, prin feed-back, corelațiile occidentale ale Olteniei romane, dar și rolul
jucat de lumea romană în configurarea unor culturi barbare (p. 64).
Rata de integrare a ceramicii tip
Cerneahov, din Muntenia (mai exact: necropola Mogoșani, DIACONU
G. 1969), este relativ mare (65%), însă net inferioară celei romane. O
cincime din grupe urmează forme romane timpurii, o zecime sunt forme întâlnite
în loturi romane târzii, tot numai o zecime adresează formele Chilia-Militari
(sic!), iar mai mult de jumătate se întâlnesc în situri muntene din secolul VI;
în lumea slavă sunt vizate strict elementele Penkovka ceea ce este deloc
surprinzător, dar interesant (p. 66).
Aspectul cultural Cireșanu (TEODORESCU & 1993 și 1993 b), cu rata
de integrare de doar 50%, pare să reflecte un caracter regional și izolat.
Aspectul ar putea fi aparent și conjunctural; este un fapt că nici una dintre
marile așezări de secol VI, cercetate în Prahova, nu este publicată, ceea ce
face ca potențialii urmași să fie slab reprezentați în baza de date. Aspectul
Cireșanu pare distinct de cultura Cerneahov nu numai cronologic, dar, după
toate probabilitățile, și cultural (p. 68).
Capitolul
5 aduce perspectiva sincronă, respectiv orizonturi culturale mai mult sau
mai puțin contemporane cu ceea ce constituie obiectul de studiu ceramica
Ipotești-Cândești. Materialul se grupează pe mai multe subcapitole: ceramica
romană târzie (Iatrus, Sucidava-Celei), ceramica arealelor geografice
periferice (Botoșana, Dolheștii Mari și Suceava-Șipot din Bucovina;
Izvoare-Bahna și Bacău-Curtea-Domnească din Moldova centrală; necropola de la
Noșlac, așezările 1 și 2 de la Bratei din Transilvania), ceramică arhaică din
mediul roman (ceramica lucrată cu mâna de la Capidava, aspectul Garvăn-Popina),
ceramica slavă primitivă (tipul Praga, ceramica din Slovacia, ceramica
sud-poloneză, tipul ceramic Korceak, respectiv Ucraina centrală, Rașcov și
Codând din Bucovina de nord, tipul cultural Penkovka).
Ceramica din cetățile romane târzii
are foarte slabe legături morfologice (la nivel de aprox. 1/6) cu Câmpia Română
contemporană, fapt confirmat, apoi, de analiza regimului decorativ. Se confirmă
legăturile vestice ale enclavei romane din Oltenia cu Europa centrală, rezultat
probabil al apartenenței administrative la Illyricum (p. 70-71).
Diversitatea culturală a Bucovinei
este consubstanțială poziției geografice. Analiza a demonstrat un nivel de
amalgamare greu însă de imaginat. Fiecare așezare studiată este un caz
particular. Botoșana (TEODOR D. 1984) prezintă o
situație unicat, existând un clivaj cultural total între ceramica lucrată la
roată și cea lucrată cu mâna; cea dintâi este nu numai prin tehnologie, ci în
modul cel mai clar, prin forme un produs cultural de sorginte romană; grupele
morfologice care nu cuprind și piese lucrate la roată, care au putut fi
determinate, au toate analogii care merg spre lumea slavă primitivă. Există
însă și grupe morfologice fără corespondent, care reprezintă probabil
experiențe culturale locale, pentru care baza de date deci actualul nivel de
informare a autorului nu poate prezenta analogii. Dacă ceramica de atelier nu
poate fi datorată decât unor meșteri specializați (itineranți?), cea produsă
manual nu poate fi atribuită decât locuitorilor slavi. Prezența unor elemente locale, de mai veche extracție, în
interiorul comunității, nu poate fi exclusă, deoarece apar vase cu cruci
incizate, comportament necunoscut în mediu slav. Avem aici un prim model de
integrare etnică și culturală (p. 71-72).
Așezarea de la Dolheștii Mari, în
ciuda unui lot restrâns de piese analizabile (ANDRONIC
1995), nu lasă nici o îndoială că este un
sit slav, fără interferențe observabile ale mediului local (p. 73). În
schimb, o așezare cu un renume solid (solidificat, aș corecta) de paradigmă a prezenței slave în Moldova
de nord, cum este Suceava-Șipot, înregistrează influențe din cele mai diverse
(carpice, sarmatice, romane), dar nu slave. Cazul pare chiar o paradigmă a unei
comunități izolate, parcă ruptă de timp, deși datarea ei pare a fi în plină
epocă a migrațiilor (p. 73-74). Această diversitate de situații se va repeta
(infra) în cazul siturilor din nordul Bucovinei (Rașcov și Codân).
Așezarea de la Izvoare-Bahna (MITREA 1998) este un nou caz. Avem, pe de
o parte, un nivel de locuire de la începutul sec. al VI-lea (datările autorului
cercetării necesită substanțiale revizuiri), cu un nivel de romanizare greu
de exemplificat chiar și în centrul Munteniei, dar și un val slav foarte bine
diferențiat, de tip Dolhești. Demn de remarcat este că tipul de locuință nu
cunoaște diferențieri între cele două nivele de locuire (p. 77). Dacă acceptăm
ipoteza (din ce în ce mai plauzibilă, oricum) că femeile sunt producătorii
casnici de ceramică, atunci nu suntem într-o situație de ocupație militară,
ci de schimb de servicii matrimoniale (implicând un anume nivel de integrare
politico-militară). Este însă numai una dintre posibilele explicații. Nu există
nici o probă directă că slavii ar migrat
cu familiile.
În schimb, ceramica de la Bacău (MITREA 1980) este un martor al
supraviețuirii elementului carpic (cu posibile inserturi sarmatice), rezistent
atât la romanizare, cât și la slavizare (p. 78).
Prin comparație cu Moldova,
Intra-carpaticul pare un teritoriu liniștit, mai conservator atât cât se
poate înțelege din analiza sumară a trei obiective. Necropola de la Noșlac (RUSU 1962) este un alt caz în care tipurile
ceramice se disjung etno-cultural de o manieră radicală: o grupă (cu
subgrupele) reprezintă ceramica gepidică (relativ fină, cenușie, cu diametrul
median foarte jos), o grupă preia experiența Sântana, iar o a treia grupă fructifică
experiența culturală a ceramicii romane timpurii, în ciuda faptului că este
produsă cu mâna motiv pentru care a fost atribuită slavilor (p. 79). Celor
cărora morfologia ceramică nu spune nimic, le aduc aminte că nu există
necropole slave timpurii, nici mari nici mici, în intra-carpatic.
Pentru așezarea 1 de la Bratei (BÂRZU 1995) principala problemă o reprezintă schimbarea
orizontului cultural între nivelele B și C de locuire (deci cândva în a doua
jumătate a sec. al VI-lea). Am argumentat pe larg că este vorba, pe de o parte,
de o răcire severă a climei, care determină tipul de amenajare a locuinței, iar
pe de alta, de încetarea producției ceramice în forme organizate, sub
autoritate gepidică. Ceramica lucrată cu
mâna nu se schimbă; se schimbă doar proporția utilizării ei, în exact
momentul ce coincidență... când acest lucru se întâmpla mai peste tot în
Europa (p. 79-80). Așezarea 2 (ZAHARIA 1995)
își începe existența tot spre finalul sec. al VI-lea, pentru ca în etapa
următoare să surprindă tranziția de la ceramica arhaică la ceramica lucrată la
roata lentă. O eventuală interferență slavă la finalul secolului al VI-lea nu
este cu totul de exclus, însă nici nu este argumentabilă serios. Cert este doar
că grupele morfologice de la jumătatea secolului al VII-lea au un caracter
post-roman indiscutabil (p. 81). Așezări slave există în Câmpia inferioară a
Someșului, începând din a doua jumătate a sec. al VI-lea (STANCIU 1999), adică la o distanță
apreciabilă de obiectivele discutate aici.
Semnificativul lot ceramic lucrat cu
mâna (câteva exemplare sunt realizate pe roata lentă) de la Capidava, cu un
context stratigrafic clar, la jumătatea sec. al VI-lea (OPRIȘ 2000), este de natură să clarifice
chestiunea ceramicii arhaice din cetățile romane târzii. Distribuția culturală
a formelor reflectă diversitatea etnică a armatei romane, însă locul principal,
statistic vorbind, îl ocupă populația locală, traco-romană. Rapelul la
tehnicile de modelare arhaice, într-o garnizoană romană (piesele provin din Corpul
de Gardă), nu reflactă atât barbarizarea armatei romane (cele două fenomene
sunt defazate), ci profunda criză economico-financiară a Imperiului, care nu
mai găsea resurse pentru a-și întreține armata (p. 81-82).
Grupul Garvăn-Popina nu produce
ceramică (arhaică sau pe roată lentă) de la finalul sec. al VI-lea, cum s-a
crezut, ci spre jumătatea sec. al VII-lea (KOLEVA 1992).
Caracterul cultural prezentat este deja unul de sinteză. Pot fi surprinse
influențe locale, de moștenire romană, analogii cu ceramica nord-dunăreană,
însă au putut fi izolate grupe cu o adresă foarte exactă, în perimetrul slav
primitiv, respectiv gorodiștea de la Hotomel, din nordul Ucrainei (p. 83).
Ceramicii slave primitive îi este
rezervat un substanțial subcapitol. Sunt studiate loturi ceramice din Boemia,
Slovacia, Polonia de sud, cele mai importante situri din Bucovina nordică
(Rașcov și Codân) și grupul cultural Penkovka. S-ar putea obiecta că obiectul
de studiu este structurat după configurații naționale; actualele state sunt
însă în mare măsură produsul propriei geografii, iar studiul seriei morfologice
slave confirmă că poziția geografică a unei populații a avut o contribuție
decisivă la desenarea profilului cultural. Seria
morfologică slavă reprezintă o clasificare unică a tuturor teritoriilor
primitive slave, permițând comparația directă a întregului material ceramic.
Rata de singularitate (= grupe care nu se regăsesc în alte teritorii) este
foarte mare la extreme (Cehia, Ucraina, grupul Penkovka, cu cifre de peste 40%),
în timp ce teritoriile centrale (Slovacia, Polonia) au valori foarte mici (<
5%) sau nule (p. 85).
În mod similar, teritoriile cu cele
mai bune analogii sunt, aproape fără excepție, cele alăturate. În privința
ceramicii din Boemia (BORKOWSKY 1940),
teritoriul proxim din punct de vedere cultural îl reprezintă Polonia de sud, nu
Slovacia de Vest. Întreaga jumătatea de vest a lumii slave este dominată însă
de aceeași grupă slavă timpurie, CSV_08A (reprezentând peste un sfert din
subiecți), grupă cu bune analogii în lumea romană timpurie (!) și care face
termenul comun între aceste teritorii (p. 86). Nu lipsesc însă alte influențe,
foarte diverse, de la ceramica germanică, la tradițiile Penkovka.
Slovacia (FUSEK
1994) pare să fie epicentrul romanizării în lumea slavă primitivă; aici
grupa CVS_08A (oala slavă de vest) adună peste 37%. Apropierea teritoriilor
vest-slave de lumea occidentală (romană!) poate primi expresii matematice din
cele mai simple și explicite; astfel, media unghiului la buză, pentru piese
anterioare anului 600, este următoarea: 94,2o Ucraina, 96,3o
Polonia, 98o Slovacia, 98,6o Cehia (p. 86). A vorbi
despre cultura Praga în termeni generici, cu referire la întreaga lume slavă,
înseamnă escamotarea specificului regional și compromiterea șanselor de
descifrare a unor procese istorice, inclusiv premiza unor definiții grosiere de
genul toată ceramica lucrată cu mâna este «Praga». Slovacia este de asemenea
teritoriul unde se produce mai întâi trecerea la ceramica lucrată pe roata
lentă, încă de la sfârșitul sec. al VI-lea, cu tendințe de generalizare în a
doua jumătate a veacului următor, adică cu unul la două secole înaintea
Poloniei și Ucrainei. Bazinul mijlociul al Dunării pare arealul care generează
fenomenul trecerii la producția ceramicii modelate pe roata cu mișcare
discontinuă. În același timp, se produce o maturare a formelor ceramice, spre
același model al oalei romane. Luând drept criteriu același unghi la buză, el
crește de la 98o la 115,5o, în a doua jumătate a sec. al
VII-lea (p. 87).
Constatarea dominației unor grupe
morfologice de sorginte romană nu produce contestarea apartenenței triburilor
slovace la lumea slavă primitivă, ci subliniază importanța substratului neslav la configurarea culturilor locale; de altfel,
analogiile spre Ucraina centrală și de sud nu sunt absente, pentru ceramica
slovacă (p. 89).
Din Polonia (PARCZEWSKI
1993) sunt studiate două areale distincte: cel de sud (Cracovia și
împrejurimi) și cel de sud-est (Lublin și valea San), pentru a pune în evidență
specificitățile locale. Cele mai apropiate relații ale ceramicii poloneze se
înregistrează cu ceramica din Slovacia de vest, cu cea tip Praga (în sens
restrâns), dar și cu tipurile Penkovka; analogiile cu Ucraina centrală sunt în
schimb destul de scăzute (la nivel de circa 1/3 față de anterioarele), ceea ce împinge termenii teoretici comuni (cei
ai genezei slave) cu câteva secole în
urmă, fiindcă nu poate fi identificat
un nucleu comun, la nivelul secolelor V-VI (p. 90). Influențele
ucrainiene (tip Korceak) sunt identificate mai mult în arealul de SE (ceea ce
este natural) și se produc definiții morfologice net distincte între tipul
polonez (Cracovia) și ceramica tip Korceak, pe baza diferențelor de plasare,
pe înălțime, a dimetrului median (mai înalt la tipul ucrainian, v. p. 91).
Chiar dacă Ucraina centrală se află
la originea istorică a triburilor slave (GIMBUTAS 1971), în secolul al VI-lea
poziția sa este mai degrabă periferică, iar ceramica reflectă această poziție
excentrică: o pătrime din formele tip Korceak (RUSANOVA 1973, piesele din sec. VI-VII) nu
au analogii în restul lumii slave, iar dacă am scoate Rașcovul din calcul,
situația ar fi mult mai rea; analogiile cu Polonia se reduc la 16%, iar cu
grupul Penkovka la 8% (p. 92). Ceramica central și nord-ucrainiană este în
general foarte omogenă, reflectând un mediu închis, departe de marile mișcări
de populație, și are caractere morfologice foarte precise: unghiuri modeste (în
special cea foarte timpurie), o deschidere mare a gurii, un diametru median
foarte înalt.
Cele mai bune analogii ale ceramicii
Korceak se leagă de așezările bucovinene de la Rașcov (BARAN
1988). Este interesant de observat însă că reciproca nu este adevărată
(paradoxul se explică prin diversitatea mult mai mare a siturilor de pe
Nistru). Analogiile cele mai numeroase ale Rașcovului se îndreaptă spre zona
slavă alăturată, respectiv Polonia de SE (36,8%), urmând, în ordine, Slovacia
de vest și Ucraina, Praga și Polonia de sud, arealul Pekovka și, la sfârșit
(!), Codân, cel aflat la numai câteva zeci de km. (5,3%, v. p. 94). Rașcov este
cel mai cosmopolit mediu din întregul areal slav. Apartenența sa la lumea slavă
nu este contestabilă, dar faciesul este unul absolut original, la geneza lui
jucând un rol important și factorii culturali de continuitate, respectiv
daco-carpici și probabil sarmatici. Rașcovul se particularizează, în lumea
slavă, nu numai printr-o configurație inconfundabilă a piciorului, dar și prin
capacități medii ale vaselor care caracterizează lumea romanică, inclusiv cea
din Câmpia Română, și nu cea slavă (pentru care capacitățile medii sunt cu cel
puțin 50% mai mari, iar cele din Ucraina cu peste 90% mai mari, v. p. 94).
Sistemul de capacități reprezintă de
altfel singura punte dintre Rașcov și Codân (RUSANOVA
& 1984). În ciuda distanței geografice mici care le separă, cu greu se
pot imagina peisaje morfologice mai diferite. Nimic din deschiderea
internaționalistă a Rașcovului nu se întâmplă la Codân. Acest din urmă grup
de situri se află lateral față de principalele direcții de mișcare a
populațiilor, retras spre munți, ceea ce face ca mediul cultural să fie închis,
conservator. Codân moștenește Cultura Tumulilor Carpatici și, deși descrie
decăderea generală a meșteșugului olăriei, păstrează tradiții locale puternice;
analogiile sale sunt legate aproape exclusiv de extensia primitivă a Culturii
Tumulilor, respectiv aproape 39% pe direcția Polonia (ambele areale).
Analogiile cu apropiatul Rașcov se reduc la 11%, iar restul lumii slave pur și
simplu absentează (p. 96)! Am inclus obiectivul în seria ceramicii slave de
referință doar fiindcă situl este
considerat astfel. Ar trebui însă să vorbim despre aspectul cultural Codân, ca despre un succedaneu al vechii
civilizații costoboce.
Cele două mari obiective, de la
Rașcov și Codân, completează un tablou năucitor al Bucovinei, fiindcă cele 5
situri analizate au caracteristici absolut
distincte. Bucovina este o paradigmă
a migrațiilor, respectiv a diversității culturale, acesta fiind motivul
pentru care această lucrare dedicată Câmpiei Române a dezvoltat subiectul.
Seria lumii slave este încheiată
cu un alt areal cultural a cărui apartenență la lumea slavă este discutabilă:
cultura Penkovka (RUSANOVA 1976),
atribuită uniunii tribale de stepă a anților (TEODOR D. 1993,
1994). Rata de integrare a formelor Penkovka în lumea slavă este de numai
42%, ceea ce mă scutește de comentarii. Grupul cultural se originează (cel
puțin sub aspectul ceramicii) în elementele arhaice din substratul culturii
Cerneahov (sarmatice, mai ales, v. p. 98). Acest termen comun cu societățile pericarpatice face ca diferențele piesă de piesă să fie aproape
inoperabile, cel puțin pentru tipurile fără aspect bitronconic. Judecata
globală a inventarului unui coplex/ orizont este, de altfel, un deziderat
metodologic general, susținut de-a lungul întregii lucrări.