C O N C L U Z I I
p. 255
Am ajuns la capătul unui drum care, cel puțin pentru autor,
a fost lung și obositor. Departe a încerca sentimentul datoriei împlinite sau
ceva asemănător, singura idee certă este că anumite lucruri nu se termină niciodată,
iar unele opusuri sunt, prin natura lor, Neterminate. Multe lucruri au rămas nespuse,
multe puncte de vedere au fost trecute cu vederea. Pe măsura trecerii timpului,
însă, este tot mai greu să fie colaționate toate perspectivele, măcar acelea cu
belvedere. Dacă cultura este ceea ce
mai știi după ce ai uitat tot, știința ar trebui să fie un ansamblu de idei
pe care ți le amintești reflex. Probabil că niște concluzii bune ar trebui realizate
astfel, prin distilarea spontană a memoriei, ca să
vedem ce rămâne.
Voi
încerca în cele ce urmează nu numai de a pune cap la cap concluziile parțiale,
formulate în diverse puncte ale lucrării, ci și o evaluare a întregii
întreprinderi, începând cu acel moment, în urmă cu circa șapte ani, când mi-am spus
că ar trebui încercat altfel. O evaluare a momentului
tehnologic este, poate, la fel de importantă, fiindcă inclusiv eșecurile sunt
toată lumea știe lecții din care se poate învăța.
Epoca hunică a
avut consecințe contrastante pentru societatea umană din Câmpia Română. Pe de o
parte un orizont de distrugere datorat hunilor, care afectează în special și
vizibil fortificațiile romane și teritoriile de subzistență. O mărturie
indirectă asupra asprimii vremurilor o constituie absența așezărilor contemporane, pentru marea majoritate a
teritoriului. Nu suntem pregătiți să spunem dacă faptul răspunde, proporțional, unui recul demografic
major (posibil); putem aproxima însă că cel puțin o parte a supraviețuitorilor
și-au schimbat ritmurile existențiale, alegând traiul nomad, care răspundea mai
bine comandamentelor de securitate a grupurilor umane (v. Copăceanca-Vârcan).
Dacă acest fapt a însemnat abandonarea temporară a vechilor ocupații agrare
este imposibil de răspuns acum; probabil că nu complet. Așezările tradiționale,
în bordeie, cu gropi de provizii (v. Cireșanu), tipice unei populații agricole,
se conservă, din câte se pare, doar spre colțul nord-estic al Munteniei, adică
într-o zonă pentru care avem suficiente motive să credem că se afla sub controlul
și protecția ostrogoților. În acest areal se perpetuează faciesul cultural
anterior (Cerneahov), cu modificările și adaptările pe care timpul le aduce.
Dacă Cireșanu era sau nu așezare ostrogotă sau a unei populații supuse este
greu de argumentat convingător. Constatăm acolo perpetuarea unor practici (și
foarte probabil structuri) meșteșugărești care asigură supraviețuirea, pentru
încă o jumătate de veac, a unor produse ceramice de calitate. Constatăm de
asemenea tendința de adaptare la o climă în curs de răcire, locuințelor în
bordeie forma tradițională de habitat a secolelor anterioare
adăugâdu-li-se, tot mai frecvent, instalații de încălzire (fie ele vetre sau
cuptoare). Slaba cunoaștere a formelor de habitat a primei jumătăți a secolului
al V-lea, în Câmpia Română pentru bunul motiv că lipsește obiectul de studiu
face ca, la reapariția satelor constituite de bordeie (dotate cu cuptoare, de
această dată sistematic), arheologii să identifice un alt facies, care,
tehnic vorbind, poate fi atribuit unei
culturi străine.
Prăbușirea
confederației hunice (454) crează premizele inversării unor procese. Pe de o parte, absența amenințării permanente a
călăreților nomazi face ca populația să se întoarcă la formele normale de
habitat. Acestea sunt amenajări din categoria locuințelor semi-îngropate (mai
mult sau mai puțin), sau semibordeie. Adâncimea la care sunt săpate
locuințele pare să țină mai mult de particularitățile subsolului; de pildă,
locuințele din zona Vedea se ridicau mai mult deasupra solului decât cele din
siturile bucureștene, însă stratul de argilă, în vestul Munteniei, se află mult
mai sus decât pe malurile Dâmboviței. Amenajările au sau nu urmele bârnelor de
susținere a acoperișului (statistic vorbind cele mici nu au), eventual urmele
se găsesc numai pe o latură sau două. Instalația de încălzire se află
sistematic pe sau spre colțul de NE, răspunzând dominantei hibernale a
Crivățului; excepțiile sunt conjuncturale. Aspectele distincte sunt datorate
modului de construcție a cuptorului. În zonele de câmpie joasă, fără piatră în
structura geologică și fără acces la piatră de râu (care se găsește în zonele
de câmpie înaltă), respectiv în arealul Vedea sau Dâmbovița inferioară,
cuptorul se construiește din lut nativ, prin scobire într-un bloc cruțat;
excepțiile constituie doar moduri de răspuns la situații nedorite (bordeiul a
fost săpat, accidental, într-o groapă mai veche) sau improvizații de avarie.
Diferențele relativ mari puse în evidență pe studiul ceramicii demonstrează că
aspectul relativ unitar al locuințelor din cele două areale nu reprezintă atât
efectul unei experiențe culturale identice, ci un răspuns adaptațional
similar la condiții similare. În câmpia
înaltă, din proximitatea dealurilor subcarpatice, cuptoarele se
p. 256
construiau din piatră; avantajele acestor din urmă instalații
au fost argumentate mulțumitor (Stanciu) și este limpede că populațiile care au
avut ocazia de a folosi piatra au făcut-o (deși cuptoarele de lut nu sunt
complet absente nici în aceste zone). O variantă a pietrarelor cum li se
spune curent (nu am înțeles ce ar fi greșit la acest termen, atâta vreme cât
știm exact ce înseamnă) o reprezintă situația unor așezări din Oltenia (dar
și din Dacia Ripensis), care aveau acces la cărămidă romană, din ruinele unor
vechi paramente, unde vatra, dar uneori și o parte a pereților, sunt realizate
din cărămizi sau țigle. Nici acest aspect nu are un conținut pur cultural,
fiindcă nu putem discrimina așezările cu cărămidă refolosită de celelalte, diferența
fiind doar că unii aveau de unde recupera material de construcție, iar alții
nu. Apariția unor astfel de amenajări, în nivele de locuire distincte, cu
material ceramic de facturi diferite (în fapt doar proporțiile diverselor
facturi sunt diferite), precum situația de la Vadu Codrii, sunt interesante,
fiindcă aruncă o punte (a practicilor) între două faciesuri cel puțin aparent
distincte.
Locuințele
de suprafață (sau foarte puțin îngropate) nu reprezintă un
aspect al progresului (cel puțin nu în
această perioadă), cum s-a presupus, ci un semn al tranzitoriului și
improvizației. Acest tip de amenajare reprezintă o mică minoritate (probabil o zecime),
dar ele au fost mult mai expuse distrugerii, de-a lungul timpului. Aceasta ar
putea fi explicația faptului că, atât la începutul perioadei studiate, cât și
spre finalul ei, există atât de puține descoperiri (am mai afirmat că atât
creșterea demografică, cât și descreșterea, sunt prea dramatice pentru a fi
luate ca atare). Unele așezări cu amenajări de suprafață par a exprima
începuturile dezvoltării culturii Ipotești-Cândești, respectiv Străulești-Lunca
și Copăceanca-Cotu lui Pantilie, și este interesant că amândouă se află în
luncă inundabilă (astăzi!). Dacă presupunerea cu răcirea climei este corectă,
atunci regimul pluviometric s-a modificat brutal, antrenând debite mai mari, depuneri aluvionare masive, deci
colmatări, schimbări de curs și de nivel al apei (care s-a ridicat
rapid), cu posibile oscilații sezoniere semnificative. Poziții de locuire aparent
foarte avantajoase, la momentul stabilirii, se puteau demonstra curând
catastrofale. Alegerea unei poziții de luncă mi se pare un reflex al traiului semi-nomad, fiindcă lunca
asigură mijloacele de trai cele mai facile (pășunile cele mai bune, apa, peștele).
Amenajările de suprafață, pe de altă parte, sunt niște improvizații normale
pentru cineva care nu este foarte sigur că va sta două sezoane în același loc.
Tocmai de aceea, amenajări de suprafață apar și în perioade care ar putea fi spre finalul perioadei studiate (a doua
jumătate a sec. VI sau chiar ultimul sfert), cum este cazul pentru Dulceanca I.
Nu există deocamdată nici o așezare mixtă, cu locuințe de suprafață și
semi-îngropate (cu un termen curent: bordeie) care să poată fi atribuite aceluiași moment habitațional, dovadă că
comunitatea acționa unitar, evident, fiindcă cineva hotărâse într-un fel (nu
contează aici dacă actul decizional este personal sau colectiv), iar, până la
proba contrară, diferențele mari de amenajare a locuințelor, într-un perimetru
mic, vor fi suspectate că reprezintă momente de locuire diferite, chiar în
absența suprapunerilor directe.
Deși privați de orice descoperire, trebuie să presupunem
existența unui alt tip de așezări, specific zonelor de dealuri și de munte. Umiditatea
foarte mare și duritatea sporită a solului fac împreună ca locuințele adâncite
să fie inutilizabile. Modelul etnografic, al caselor pe socluri înalte de
piatră, este plauzibil, însă tot de aceea astfel de amenajări sunt aproape
imposibil de identificat. Periegheza în zone fără culturi agricole nu dă
rezultate și probabil ar trebui căutat un alt model, de genul fotografiilor
aeriene sau anchetelor sociale (chestionare cu întrebări, adresate
intelectualității satelor). În zonele înalte, oricum, fenomenul general este de
spălare și antrenare, nu de depunere, așa încât posibilitatea supraviețuirii
unor relicte analizabile este destul de redusă. Cercetarea arheologică montană
rămâne un pios deziderat, împins mereu undeva în viitor. În absența oricărei informații despre evoluția
istorică a acestor teritorii, explicațiile pe care le dăm adresează
(discutabil) numai jumătate din teritoriu și formulează sferturi de răspunsuri.
În planul ceramicii, sfârșitul confederației hunice,
recte migrația ostrogoților la sudul Dunării, pare a fi sfârșitul ceramicii de
calitate, pentru cea mai mare parte a teritoriului. Dispar specii care făcuseră
epocă o jumătate de mileniu, respectiv ceramica cenușie și toată vesela de
masă lucrată la roată, ceea ce accentuează senzația de diferit pe care o oferă privitorului civilizația Ipotești-Cândești.
Sfârșitul vechilor stăpâni a însemnat și sfârșitul structurilor organizatorice,
inclusiv a organizării producției. Dramatica schimbare nu
pare surprinsă, până acum, decât de câteva complexe nepublicate, vai!
de la Șirna, în care se întâlnesc elemente degenerate ale vechii culturi
Cerneahov împreună cu multă ceramică lucrată cu mâna (care trebuia să
suplinească absența produselor profesionale de până atunci), cât și faimoasele
tipsii, care aveau să dislocuiască, pentru un timp, ceramica pentru servirea
mesei. Cei
p. 257
rămași (fără îndoială puțini) aveau să învețe să-și asigure
singuri resursele, să-și procure uneltele și utilitarele, să-și construiască
adăposturi solide, dar nu în luncă.
Înainte de a continua,
sunt de precizat câteva lucruri. Orice discurs arheologic ce se apropie de
sfârșit trebuie să explice două coordonate esențiale: factura etno-culturală a
artefactelor și cronologia lor. Originea culturală a grupurilor de obiecte este singurul lucru care se poate demonstra
relativ mulțumitor, la nivelul actual al informațiilor (și al capacităților de
prelucrare). Conexiunea dintre factura culturală și etnicul purtătorilor este,
cel puțin deocamdată, un lucru foarte alunecos (de aceea adeseori eludat, pe
motive... principiale). Pentru a exemplifica doar, civilizația japoneză actuală
este cât se poate de americanizată, și totuși etnicul nipon nu pare în pericol
(cel puțin pentru motivul că engleza rămâne pentru insularii extrem-orientali
ceva nedigerabil; motivele sunt mai multe, firește). Corelația dintre etnic și
cultural va putea fi pusă în evidență, cu multă precizie, într-un viitor
apropiat, fiindcă există instrumentul (genetica), lipsind, deocamdată, numai
mijloacele (financiare), de aceea consider că discuțiile prea ample, astăzi, ar
constitui un exces prematur (și foarte riscant). Nu înseamnă deloc că subiectul
este interzis sine die. Putem trage
orice concluzie, cu condiția să nu uităm cât de subțire este gheața. Concluziile
de astăzi nu reprezintă nimic altceva decât nivelul cunoștințelor actuale și
trebuie să avem mintea suficient de deschisă de fi pregătiți oricând pentru a
le reconstrui, dacă un seism le va
demola. Ceea ce putem prezenta astăzi sunt doar ipotezele cele mai plauzibile.
În ce privește cronologia, situația este și mai
dezarmantă. Cele două monede de la mijlocul domniei lui Justinian, găsite în
săpătura de la Străulești-Măicănești (pe nivel!), nu ne ajută cu mai nimic (de
cele găsite în săpături din centrul capitalei este mai bine să uităm). Singurul
efect, până astăzi, a fost că cine nu și-a datat așezarea, prudent, pe două
sau trei veacuri, a datat-o la jumătatea secolului al VI-lea. Toate argumentele
pe care le putem folosi inclusiv cele două monede în cauză, inclusiv fibulele
și alte categorii de material databil sunt conjuncturale, ceea ce vrea să spună că complexele arheologice (iar un nivel de locuire, la acest moment
istoric, este un complex) ar putea avea
sens. Problema este să găsești sensul,
evident, la cel mai ipotetic mod cu putință. Reperele de real ajutor sunt
puține și obligă arheologul la o reconstituire
bazată pe scenarii. Chiar dacă uneori nu mai vedem pădurea din cauza
copacilor, vocația arheologului rămâne istoria;
or istoria nu este o știință exactă, ci o
poveste cu sens. Această afirmație nu mătură tendința (sau tentația?) de a transforma arheologia într-o știință,
dacă se poate cât mai exactă; este doar rezultatul înțelegerii (brutale, chiar,
a) faptului că informațiile existente au
caracter discontinuu, că rămân, întotdeauna, pete albe care trebuie
umplute prin forța imaginației și deducției. Altfel, discursul arheologic
științific ar fi... afazic. Cine face conversație cu un afazic? (poate din politețe). Cine finanțează un afazic?... De aceea trebuie să ne cerem scuze
urmașilor pentru câte prostii spunem; numai că trebuie să le spunem.
Așadar, schema
cronologică se bazează pe câteva fapte, stabilite cu oarecare precizie. O
constatare este că raportul dintre ceramica la roată și ceramica lucrată cu
mâna nu reprezintă o constantă, nici măcar cu aproximație, ci prezintă variații
majore. Prezumția că așezările cu predominarea ceramicii lucrate la roată ar fi
mai timpurii deloc nouă, de altfel are la bază argumente greu de contestat,
între care traseul între predominarea
ceramicii de atelier în societățile anterioare jumătății secolului al V-lea,
dispariția ceramicii lucrate la roata rapidă și generalizarea ceramicii lucrate
la roată lentă, după interludiul istoric
al unui orizont dominat de cvasi-exclusivitatea ceramicii de factură tehnică
arhaică, fenomen ce se plasează, cu aproximație, în prima jumătate a veacului
al VII-lea, și care se manifestă cu puțină variație pe suprafețe mari din
centrul, răsăritul și sud-estul Europei. Penibilul moment se datorează, fără
îndoială, turbulențelor provocate de migrația slavo-avară, cât și prăbușirii
sistemului politico-economic în Balcani.
O a doua constatare este că nici capacitatea medie a
vaselor, nici modul de realizare a acestor medii, nu reprezintă o constantă.
Așezări care, prin structura tehnicilor de realizare a ceramicii (cu roata
olarului majoritatea) aparțin, cu multă probabilitate, unui orizont timpuriu
(care nu poate trece dincolo de primul deceniu de domnie a lui Justinian,
respectiv Ipotești și Gropșani), prezintă medii mari, atât pentru dimensiunile
generale (diametrul la buză, de exemplu), cât mai ales pentru capacitate.
Așezările pentru care se poate presupune o datare târzie (începând cu ultimul sfert
al secolului al VI-lea, respectiv Vadu Codrii, Vadu Anei; Șuvița Hotarului pare
să se îndepărteze de schemă), prezintă medii substanțial mai mici decât marea majoritate a altor așezări. Schema
descreșterii relativ progresive a
capacităților oalelor (corespunzând scăderii resurselor și populației) este cu
atât mai inteligibilă cu cât fenomenul pare să fi început mai devreme (încă din
orizontul Cerneahov), și pare să explice fenomene istorice de lungă
p. 258
durată, respectiv decăderea
potențialului economic, demografic și militar a Câmpiei Române. Schema va fi
luată ca atare, putând presupune variații cronologice și teritoriale, variații
care răspund unor condiții de trai real distincte.
Se adaugă repere de cronologie relativă de importanță
secundară, precum frecvența decorării vaselor (criteriul se va aplica ceramicii
lucrate la roată; fenomenul fiind în aparent progres de-a lungul veacului VI),
tendința de exprimare a motivelor decorative pe mai multe registre, angajarea progresivă
a elementului ondulat, a uneltei de incizie cu mai mulți dinți, renunțarea la
canelură sau la incizia adânc trasată, toate acestea fiind manifestări de
îndepărtare de modelele consacrate ale ceramicii romane de la Dunărea de Jos,
însemnând adoptarea unor modele decorative tipice lumii romane de la Dunărea de
mijloc, ceea ce subliniază prin poziția geografică importanța Olteniei
pentru definirea tendințelor culturale ale epocii. Un alt criteriu de
cronologie relativă ar fi frecvența importurilor, ceea ce, calchiind
realitățile numismatice, trimite pentru o frecvență mare a acestor obiecte
la un spațiu cronologic cuprins între deceniile doi și patru ale veacului.
Un alt element de cronologie relativă este prezența
tipsiilor în așezare. Departe de a reprezenta un produs de sorginte slavă, cum
s-a crezut, el apare încă din zorii culturii Ipotești-Cândești, însoțind
complexe din aspectele tardive ale culturii Cerneahov, și derivă din forme
locale (strachina cu fund plat sau platoul), înlocuind vesela de masă romană.
Prezența masivă într-un sit certamente timpuriu (Gropșani) și un altul presupus
timpuriu (Dulceanca IV), cât și absența în siturile orizontului final, au
condus la ipoteza descreșterii progresive a acestui tip de mobilier ceramic, spre
finalul secolului al VI-lea. Există însă situri timpurii (Târgșor și Ipotești)
în care obiectul lipsește, fiind probabil înlocuit de utilitare de lemn; ceea
ce presupunem a se fi întâmplat și în siturile târzii, și apoi, fiindcă
utilitarul lipsește din orizonturile culturale următoare, în Câmpia Română.
Fenomenele și tendințele descrise nu sunt liniare, iar
unele chiar presupun anumite variații. Spuneam că procesul de producție a
ceramicii s-a destrămat după 454, iar reconstruirea lui trebuie să fi fost destul
de anevoioasă, realizându-se de-a lungul a două-trei generații. Produsele de
atelier fiind, prin natura lor, produse de schimb, trebuie să presupunem că o
bună circulație monetară a încurajat procesul de schimb (adică de producție),
iar, din contră, lipsa monetarului (la început) sau înghețarea circulației
monetare (spre sfârșit) au funcționat ca un inhibitor. Nu ne imaginăm că
serviciile meșterului olar erau condiționate strict de plata în bani, dar
existența banilor va fi fluidizat schimbul. Nesiguranța drumurilor (a căilor
de acces), spre finalul intervalului în special, va fi fost un alt factor de
frânare a producției. Un al treilea factor care va fi contribuit la distrugerea
sistemului de producție ceramică trebuie să fi fost scăderea resurselor de
plată ale comunităților beneficiare, scădere argumentată pe larg în capitolul
15. Acestea fiind principalele elemente de corecție, ar trebui să plasăm
boom-ul producției ceramice în deceniul al treilea al secolului al VI-lea,
perioadă pentru care se recomandă, în principiu, datarea unor așezări ca
Gropșani orizont A, Ipotești, poate și Dulceanca II. Încadrarea cronologică a
așezării de la Ipotești este problematică, nu numai datorită numărului mic de
complexe, a absenței formelor întregibile, dar și datorită aspectului
neterminat al inventarelor, din care tot timpul mi-a făcut impresia că
lipsește ceva. Aspectul sobru al decorației sugerează o datare mai timpurie, ca
și decorul involuntar, culoarea cu dominante cenușii și dimensiunile apreciabile;
pentru o asemenea situație, însă, avem mult prea puțină ceramică lucrată cu
mâna, iar absența tipsiilor este pur și simplu bulversantă. Nu exclud ca
materialul să fi fost triat pe considerente patriotice, ceea ce, evident, nu
poate decât să creeze probleme celui care încearcă să înțeleagă ansamblul realităților arheologice, pe
suprafețe mai mari. Ipotești este veriga slabă
a culturii căreia a avut onoarea să-i dea numele.
Dacă
aspectul de maximă înflorire a aspectului cultural studiat se plasează, cu
aproximație, între deceniile 2 și 4, atunci așezările definite prin
predominarea ceramicii lucrate cu mâna, de dimensiuni mari, ar trebui plasate
într-o perioadă relativ pașnică, de expansiune demografică, dar înaintea
reorganizării depline a sistemului de producție ceramică. Momentul inițial nu
poate fi decât după 454, dar nu imediat, fiindcă procesul de convalescență
socială și readaptare trebuie să fi durat; este rezonabil să credem că cele mai
timpurii așezări de bordeie, ce aparțin unui orizont Ipotești-Cândești bine
definit, nu pot fi mai timpurii de ultimul sfert al veacului al V-lea. În
această categorie ar trebui să se înscrie Gropșani orizont B, dar și
majoritatea descoperirilor de la Budureasca și Târgșor. Ambele complexe de situri
amintite la urmă presupun cel puțin trei nivele de așezare, pe paliere
cronologice distincte, greu de evaluat la acest moment în care, practic, cea
mai mare parte a descoperirilor nu sunt publicate. Evaluarea ansamblului,
însă, sugerează, pentru majoritatea descoperirilor, definiții care se potrivesc
p. 259
epocii de început a culturii
Ipotești-Cândești (fără a exclude piese târzii unele fiind relativ certe, ca
de exemplu forma Kolocin de la Budureasca). Tot o datarea mai timpurie
probabil în primul sau al doilea deceniu al veacului VI se poate presupune
pentru Dulceanca IV.
Siturile de la București sau împrejurimi sunt dificil de
încadrat cronologic. Așezări-cheie nu sunt publicate, cum e cea de la Militari,
fără de care nu ne putem reprezenta aspectele de început. Singurul sit cu
monedă cel de la Străulești are vasele publicate fotografic, fără scară,
ceea ce ne răpește un criteriu de comparație fundamental (dimensiunile).
Raportul între tehnici sugerează că Străulești-Lunca este o așezare mai
timpurie decât cea de la Străulești-Măicănești. Cea din urmă datează (prin monede) în deceniul 5 sau 6. Probabil că
succesiunea nu a fost direct cea sugerată de teren (inundații din Luncă s-au
urcat pe terasa Măicănești), ci hiatusul a fost mai mare, precum o sugerează
diferențele de material, așa încât Lunca poate fi împinsă spre începuturile
sec. al VI-lea. Aspectele de început rămân obscure, deși există și alte
cercetări care indică așezări timpurii, după cum sugerează rapoartele
preliminare pentru Vitan-Lunca sau Bălăceanca. În fine, singurele două așezări
bine cunoscute din zona Bucureștiului par să se asocieze pe a doua jumătate a
intervalului. Soldat Ghivan, în ciuda fibulei digitate, pare să opteze pentru o
datare mai timpurie cea mai timpurie la care ne putem gândi, probabil
deceniul 5 sau 6. Sugestia vine atât din acuratețea formelor, denotând un
meșteșug așezat (inclusiv pentru ceramica lucrată cu mâna), cât și prin
distribuția claselor de capacitate, care nu reflectă fenomenele de criză din
comuntățile târzii. Ciurel pare să vină apoi, dar nu mult mai târziu. Fenomenul
de criză se manifestă nu atât în degradarea raportului între tehnici, cât în
deplasarea centrului de greutate spre clasele mici de capacitate. Aici se
prefigurează și fenomenul stăpânului distant, neatestat în nici o altă
așezare importantă a epocii, și care, dacă
interpretarea este corectă, sugerează relații sociale mai evoluate, dar și mai
târzii. Cele două nivele de locuire datează cu destulă incertitudine
într-un interval între deceniile 7 și 9.
Interpretarea cronologică a așezărilor bucureștene o
sarcină ingrată oricum este îngreunată de specificitățile locale foarte
accentuate, ceea ce face ca termenii de comparație să se relativizeze. Așa cum
analiza morfologică a demonstrat, între așezările de la Străulești, Soldat
Ghivan și Ciurel nu există aproape nici o
legătură. Nu există, în această parte a teritoriului studiat, o serie cu sens, ca cea constituită în
Oltenia de așezările de la Gropșani și Vadu Codrii, sau siturile de la
Dulceanca, pentru vestul Munteniei. Lucrurile sunt asemănătoare pentru Târgșor
și Budureasca, ce nu par a avea multe lucruri în comun. Nu există, pe de altă
parte, un paralelism de evoluție suficient de bine demonstrabil, între arealele
vestice și cele estice. Nu există un sit tip Gropșani (sau măcar Ipotești), în
centrul sau nordul Munteniei, care să constituie un argument al egalității
părților în ecuație. Dezvoltarea pare inegală, în sensul că regiunile vestice,
mai bine relate lumii romane, par mai bine organizate și își pot asigura mai
bine ceramica necesară în gospodărie. Nu se poate formula, la această oră, un
scenariu al începutului aspectului cultural est-muntean; el s-ar putea ascunde
chiar la Cândești, despre care mi s-a confirmat (din surse oculte) că prezintă
un aspect dominat de ceramica de bună calitate, lucrată la roată rapidă. În mod
necesar, însă, există cel puțin două centre de formare și difuziune a ceea ce
numim cultura Ipotești-Cândești, ceea ce nu rezultă nici din descrierea locuințelor,
nici a cuptoarelor, sau a ceramicii pisate din pasta vaselor, ci din studiul
formelor.
Analiza morfologică (capitolul 14) a relevat mai multe
surse culturale posibile, pentru formele ceramice produse de-a lungul secolului
al VI-lea, în Câmpia Română. Cea mai importantă (atât sub raportul grupelor,
cât și sub aspect pur numeric) este tradiția romană (cea veche, timpurie, în
primul rând); aceasta domină copios, aproape exclusiv, formele din Oltenia.
Acesta este aspectul Gropșani.
Tradiția romană este dominantă și în arealul vest-muntean (Dulceanca), doar că
aici tradiția getică reprezintă o componentă importantă (aproximativ o treime).
Dintre așezările de la București, cea mai departe de tradițiile romane este cea
de la Străulești (plus cea de la Cățelu Nou, în măsura în care este
analizabilă); aici romanizarea este
cvasi-absentă, cel puțin pe studiul formelor ceramice. Analogiile relevă o
componentă carpică dominantă (cu forme foarte înalte), cu o componentă secundă
înrudită, numită, generic, daco-sarmatică (ar
fi poate mai corect geto-sarmatică).
Acest aspect cultural, pe care l-am numit după situl unde este cel mai
edificator, aspectul Străulești, are
o difuziune geografică ce calchiază întocmai aria de răspândire a pieselor
carpice din cultura Chilia-Militari (cu piese la Budureasca, Băleni, sau
Sărata-Monteoru), ceea ce ne permite să nu presupunem o migrație recentă a unor
elemente moldave, ci supraviețuirea (pe același teritoriu) a celor vechi.
Existența aspectului Străulești ne
împiedică să considerăm că civilizația Ipotești-Cândești are un singur centru
genetic, în
p. 260
zona Oltului (cum am fi fost
tentați), ci să postulăm existența a cel puțin două, de facturi și naturi diferite. Evident, se pune
problema dacă doi frați cu ambii părinți diferiți mai sunt frați, iar dacă
conceptul cultural Ipotești-Cândești nu este o ficțiune.
Aspectul Străulești nu are același caracter pur, neromanizat, în
toate locurile unde se manifestă. Elemente ale unor grupe morfologice dominate
de așezarea de la Străulești se găsesc, în diverse proporții, și la Budureasca
sau Soldat Ghivan (dar sunt complet absente la Ciurel, adică în imediata
apropiere, dar și la Dulceanca). Situațiile concrete sunt dintre cele mai
diferite. La Budureasca se realizează un echilibru perfect între elementele
tradiției romane, geto-sarmatice și carpice, iar dacă adaugăm piesa tip Kolocin
avem o sinteză perfectă a întregii câmpii. Evident, în acest caz (Budureasca)
ar trebui reluată analiza, sit de sit, pentru că istoria locului pare complicată.
Un peisaj aproape identic a relevat însă așezarea de la Soldat Ghivan, deși nu
avem nici un motiv pentru a suspecta aici mai multe episoade de locuire. Astfel
de combinații există, la nivelul uneia și aceleeași comunități, ceea ce vrea să
spună că procesul de romanizare era în marș chiar și acum, în a doua jumătate a
secolului al VI-lea (evident, vorbim aici de romanizare în termenii culturii
materiale, singurii la care avem acces).
A mai fost definit un aspect cultural, numit aspectul Târgșor, care se
particularizează prin marginea puțin răsfrântă sau deloc, cu un aspect
morfologic arhaic (chiar și pe ceramica lucrată la roată), care îl face ușor de
confundat cu ceramica slavă primitivă. Dacă acest aspect este o moștenire a
îndepărtatei culturi Pșeworsk, sau doar o formă cu dezvoltare locală (derivată
din vasele de provizii ale secolului al IV-lea) nu este foarte clar. Cert
este că răspândirea formei se produce numai spre vest, nu spre est sau sud,
ceea ce demonstrează, și prin geografie, că nu are nici o legătură cu slavii.
Distribuirea acestui look pe traseul
Băleni, Dulceanca I, Vadu Codrii, Făcăi, pare să indice direcția de dispersie a
comunității de la Târgșor în fața unei amenințări pe care o bănuim. Apariția
acestei forme în altă așezare decât cea (cele) de la Târgșor reperzintă o
sugestie cronologică târzie, în interiorul spațiului cronologic studiat. Nu
știu cât de romanic este aspectul
Târgșor, înaintea publicării sistematice a așezărilor de acolo. Deocamdată este clar că nu
are multe în comun cu tradiția romanică, cel puțin cu aceea din arealele
vest-muntene sau oltene. Acesta este un al treilea pol
genetic al culturii Ipotești-Cândești, însă de importanță secundară.
Celor
trei aspecte definite pe morfologie Gropșani,
Străulești, Târgșor le corespund, cel puțin teoretic și în centrele de
definiție, trei tipuri de fabricație distincte: primul este definit de absența
cioburilor pisate în pastă (în Oltenia există excepții), al doilea prin
prezența discretă a ingredientului (mai ales prin mărimea incluziilor), iar al
treilea prin prezența masivă (atât sub aspectul mărimii, cât și a densității);
definiția este una globală și generică, ceea ce vrea să spună că șarjele de
producție pot avea abateri mai mari sau mai mici.
Există situații care cedează
mai greu clasificărilor, iar Ciurel este un asemenea caz. Așezarea se află la
numai câțiva kilometri de Străulești (cu care nu are, la nivelul formelor, nimic în comun) și de Soldat Ghivan (cu
care asemănarea pare absolut întâmplătoare, nesemnificativă). Ciurel se află
însă pe Dâmbovița, în timp ce Străulești, Soldat Ghivan (dar și Cățelu Nou)
pe Colentina. Sugestia este destul de clară, respectiv că viața socială
(implicit culturală) se agrega de-a lungul râurilor, nu de-a latul
interfluviilor. Nu este exclus ca spațiul dintre Dâmbovița și Colentina să fi
fost o întinsă mlaștină (fapt pe care pământul de sub picioarele bucureștenilor
îl sugerează), iar distanța reală între cele două puncte să fi fost mult mai
mare. Publicarea ceramicii de la Militari ar trebui să ofere o explicație, în
sensul că ipoteza are sau nu sens. În ciuda diferenței teoretice de cronologie
așezarea de la Militari are două fibule romano-bizantine, care o recomandă în
prima jumătate a secolului, dacă nu în prima treime formele ar trebui să
reprezinte aceeași tradiție cu cele de la Ciurel, aflat în imediata apropiere.
Oricum, ceramica de la Ciurel, dincolo de faptul că repezintă un exemplu al
izolării (precum Codân în Bucovina), are cele mai apropiate analogii în arealul
Vedea, deși pe interfluviile Dâmbovița-Sabar-Argeș-Neajlov nu cunoaștem nici o
așezare (v. Harta 3) iar șansele ca aici să fi fost o imensă mlaștină sunt
foarte mari.
În fine, este definit aspectul
Vadu Codrii, după situl unde a fost întâi - și cel mai bine pus în
evidență. Acesta nu este un aspect cultural distinct, iar așezările care îl
împărtășesc nu au aceeași factură morfologică a ceramicii; este un aspect
tehnologic și cronologic, ce anunță sfârșitul cilizației Ipotești-Cândești.
Acesta este orizontul fără ceramică
lucrată la roată (sau cu foarte puțină). Caracteristica secundară este absența
tipsiilor. La Vadu Codrii, pe dreapta Oltului inferior, există câteva fragmente
lucrate la roata rapidă, însă sunt, cu multă probabilitate, rătăcite din
nivelul de locuire anterior.
p. 261
Acest orizont, la Vadu
Codrii, ar trebui să reprezinte etapa dinaintea dezastrului final al așezărilor
din Oltenia, într-un moment când producția ceramică fusese complet
dezorganizată ca și apărarea militară a capului de pod de la nordul Dunării.
Acest moment istoric ar trebui căutat în jurul anului 600. La distanță mare
spre est, dincolo de București, mai există două așezări ale acestui orizont:
Vadu Anei, în a căror inventare apare și un fragment de la un vas relativ mare,
lucrat (destul de bine) pe roata lentă. Acest obiect, cât și poziția geografică
(exterioară așezărilor anterioare, la est de râul Pasărea, într-o poziție foarte expusă), sugerează că, deja,
furtuna cea mare trecuse. Suntem, foarte probabil, după 614. A treia și ultima așezare care poate fi astăzi aliniată acestui aspect
final este cea de la Șuvița Hotarului. Și aici apare un fragment de ceramică lucrată la roată lentă; există și
aici un indiciu că marile probleme trecuseră: capacitatea vaselor pare în
progres, ceea ce indică familii în creștere numerică. Probabil ne aflăm tot
undeva spre sfertul secolului al VII-lea, dar practic este
imposibil de spus unde. În Muntenia nu există un sit
pe care să studiem trecerea la roata lentă (ca în așezarea Bratei 2, de pildă).
Aspectul cultural următor numit curent și codificat Dridu apare deja configurat în așezarea de la Dulceanca IV
(nivelul târziu), după cel puțin o altă jumătate de
veac. Procesele secolului al VII-lea nu se pot studia, deocamdată, pe obiective
din Câmpia Română.
Nu
am să propun renunțarea la conceptul cultural
Ipotești-Cândești, înțelegând că opțiunea ar avea dezavantaje pedagogice - și
nu numai. Este însă evident că conținutul trebuie redefinit, că nu mai putem mulțumi cu definiția
cultură romanică, fiindcă în teritoriu apar nuanțe importante. Putem
acum redefini cultura Ipotești-Cândești
ca o cultură materială de sorginte romană, cu o componentă secundară
geto-sarmatică, din ce în ce mai importantă, de la vest spre est. Câmpia Română
poate fi descrisă ca o scală (sau grafic) ce descrie procesul de romanizare, cu
intensități mai mari în apropierea focarului fostele provincii romane și
capetele de pod ale secolelor următoare -, descrescând proporțional, aproape,
cu distanța de la focar. Dacă în Oltenia formele de tradiție romană au practic
exclusivitatea, în vestul Munteniei acestea nu mai reprezintă decât două
treimi. În zona Vedea ceramica lucrată la roată și ceramica lucrată cu mâna se
află, în general la paritate, în timp ce în zona Bucureștiului media ceramicii
bune pare să fie undeva la 25%. În această din urmă zonă, formele de tradiție
romană au o pondere între o treime și un sfert. Cifre similare sunt de găsit în
nordul Munteniei. În extremitatea răsăriteană a așezărilor din câmpie este
identificat un mediu cultural de sorginte carpică, slab romanizat, numit aspectul cultural Străulești. Formele
tipice nu sunt realizate pe roată, iar extensia teritorială a acestor forme
înalte este limitată la câteva puncte din centrul câmpiei (la est de Dâmbovița)
și nordul câmpiei. La limită, descrierea culturală atât de distinctă și
teritorializarea bine marcată ar putea justifica ideea că aceasta este o altă cultură. Nu există însă
situri curate ale aspectului Străulești.
În toate apare fie și diluat - și o componentă morfologică (dar și
tehnologică) romană, cât și grupe ale tradiției geto-sarmatice (=
Chilia-Militari), care se întâlnesc și în restul câmpiei, elementele de unitate
fiind majoritare. Se pot defini și
aspecte culturale locale, cum este cel pus în evidență la Târgșor, care se pot
manifesta izolat și în alte părți ale arealului studiat.
Tentația de a propune schimbări în nomenclatorul cultural
a fost mare, cu atât mai mult cu cât așezările eponime sunt departe de a
reprezenta niște repere. Există apoi, nu-i așa, faciesuri net distincte, care
pot fi numite ca atare. Opțional, aspectele culturale definite (Gropșani,
Străulești, Târgșor) pot fi folosite pentru a exprima nuanțe. Nu există însă granițe ale unor forme culturale, ci un
continuum cu multe cu trepte intermediare. În ciuda faptului că între vest și
est există diferențe apreciabile, tabloul nu realizează contraste, ci un degradé. Cultura Ipotești-Cândești, prin
diversitatea sa, ilustrează procesul de romanizare, aflat la diverse nivele de
maturare.
Este însă ceramica de la Sărata Monteoru expresia
culturii Ipotești-Cândești? Nu este o întrebare simplă, fiindcă, cu puține
excepții, formele de acolo nu au multe în
comun cu tradiția slavă primitivă. Legăturile cu așezările mai bine
cunoscute din Câmpia Română există, însă sunt difuze și au mai mult un caracter
generic (analogii la maxim o șesime din piese). Formele ceramicii din necropolă
nu seamănă, la limită, cu nimic anume. Ele reflectă probabil, în mare măsură,
elemente locale, însă până la această oră nu avem nici un lot ceramic
comparativ din zona Buzăului sau a Vrancei. Din datele existente la acest moment aș spune că această
ceramică nu se poate integra în peisajul
morfologic al Câmpiei Române, respectiv cultura Ipotești-Cândești.
Privind Harta 2 constatăm câteva segregări cărora trebuie
să le dăm atenție: în primul rând, așezările și necropolele au arii de
cvasi-exclusivitate. Așezarea de la Cândești este cert anterioară necropolei de
la Sărata-Monteoru, deci necropola se află în
afara perimetrului locuit în forme semi-
p. 262
sedentare. Singura problemă cu
adevărat interesantă o pun cele două morminte de incinerație de la Balta Verde.
Necropola a fost descoperită într-o cercetare de sondaj iar cercetarea nu a
fost reluată, deci nu știm cât de mare a
fost (dar oare mai este?...). Acolo însă nu sunt clare lucruri importante,
ca, de pildă, dacă depunerea s-a făcut în urne sau direct în groapă
(fragmentele ceramice provenind de la ofrandele depuse pe rug). În absența unor
date minimale nu se poate face o alocare culturală. Cert este nu există alte morminte de incinerație în
perimetrul studiat (cele două morminte de la Dulceanca sunt probabil
amenajări magice, fiindcă lipsesc argumentele tipice ritualurilor funerare
cunoscute, iar necropolele nu se amenajează în pragul ușii; distincția dintre
lumea celor vii și lumea celor morți este comună tuturor culturilor,
inclusiv sub aspect spațial). Am presupus chiar că cel puțin una dintre
expedițiile lui Priscus și una a lui Petrus au avut ca ținte extremitatea
vestică a Olteniei. Pe de altă parte, morminte de incinerație în urne lucrate
la roata rapidă există și la Sărata-Monteoru, chiar dacă puține (nu am aflat
câte). Dacă nu presupunem că defuncții culturii Ipotești-Cândești plecau pe
alte plaiuri prin mijloace șamanice, atunci este clar cel puțin la nivel
logic că locuitorii regiunii practicau ritualuri funerare care nu lăsau urme
arheologice, sau lăsau, însă urme foarte discrete. Analogia din Moldova, de la
Lozna, sugerează că ar fi vorba despre incinerație în gropi simple, cu inventar
extrem de sumar, adică modelul dominant în necropola de la Sărata Monteoru.
Evident, ar fi nevoie de noi descoperiri, mai ales la sud de Carpați, pentru ca
explicația să devină pertinentă. Astfel de complexe se lasă așteptate, fiind
greu de descoperit (numai întâmplător!), probabil și fiindcă în orizontul de
așteptare al multor arheologi lipsește obiectul (câți colegi s-ar grăbi să
publice niște gropițe fără inventar?).
Asemenea complexe există, însă, așa cum am avut ocazia să constat într-o
recentă periegheză pe brațul Borcea (așa-dar, nu acolo unde le așteptam).
O a doua serie de exclusivități se referă la separarea
zonelor geografice cu locuințe în bordeie și cu tezaure monetare (se exclude
tezaurul de la Troianul, care cuprinde
numai monedă fracționară, întinsă pe cinci veacuri, cu o structură tipică
pentru un un cunoscător al sistemului
metrologic roman). Aceste tezaure sunt rezultatul prăzilor la sudul
Dunării, îngropate de jefuitorii slavi în contextul unor acțiuni de represalii.
Plasamentul geografic al tezaurelor arată că, realmente, elementele militare
cele mai active ale slavilor rezidau cel mai adesea pe malul fluviului, în vecinătatea prăzii, iar că această realitate
nu se potrivește numai mijlocului de veac atunci când a consemnat Procopius,
ci și la final de veac de când datează tezaurele. Se mai face demonstrația
că, dacă slavii aveau controlul nominal al unor întinse teritorii la nord de
Dunăre ceea ce răspândirea unor fibule digitate pare a indica ei nu ocupau
efectiv tot acest teritoriu, ci au preferat vecinătatea vadurilor de la
Durostorum, Carsium sau Dinogetia (cele mai bune de pe cursul inferior al
Dunării). Necropola de la Sărata-Monteoru încheie descrierea teritoriului
populat de slavii în Muntenia, care se suprapune Bărăganului și câtorva unități
de relief alăturate.
Unanimitatea cercetătorilor străini (Rusanova,
Parczerwski, Fiedler, etc.) de a considera așezările din Câmpia Română drept
perimetru primitiv al culturii Praga, cât și numeroasele exemple de arheologi
români, inclusiv din generație tânără (Curta, Stanciu), care au marșat pe
aceeași variantă, se constituie într-un contingent impresionant, prin număr și
renume. Tezele lor, datorate unei minime rezistențe în fața mărturiei
izvoarelor și absenței celei mai
elementare analize a materialului ceramic, cu trimiteri bibliografice pe
post de argumentație (răspunderea fiind astfel colectivă, adică a nimănui), nu
constituie decât unul dintre miturile științifice cele mai răsunătoare ale
ultimilor 50 de ani, care va mai face școală multă vreme, prin universități.
Evident, nu se pune aici nici un moment problema patriotismului (sau, simetric, absența acestuia) sau a relei voințe
termeni care ar trebui excluși dintr-o discuție colegială. Exagerările
naționaliste au pus la rândul lor în circulație teze (e.g. romanitatea și
unitatea culturală a teritoriilor carpato-danubiano-pontice, caracterul
creștin și sedentar al poporului român, exclusivitatea utilizării monedei de
bronz de către autohtoni, etc.) care nu numai că nu au convins pe multă lume
(din cercurile profesionale), dar au împins cercetarea pe direcții fără viitor,
forțând cercetătorii străini să caute alte explicații, care să ofere mai mult
sens.
Diferențele dintre ceramica Ipotești-Cândești și cea
slavă primitivă sunt în ciuda aparențelor mult prea mari pentru a fi
trecute cu vederea. Ele încep cu tehnica de fabricație, roata olarului contribuind
cu un important contingent de piese, până la începutul celei de a doua jumătăți
a secolului al VI-lea. Prezumția că slavii pătrunși în Muntenia încă de la
începutul secolului, după unele teorii ar fi deprins utilizarea roții, de la
localnici sau de la meșteri bizantini, se lovește de constatarea că procesul
este invers, de renunțare progresivă la serviciile olarului, pe măsură ce infiltrarea slavă este mai
substanțială.
p. 263
O a doua diferență o
constituie regimul decorativ, practic absent în lumea slavă contemporană
(discutăm aici numai despre ceramica lucrată manual, evident). Dacă tema liniei
ondulate poate fi considerată pur și simplu o imitație a decorului ceramicii de
atelier, crucile (simple sau gamate) nu au analogii nici pe ceramica lucrată la
roată, nici pe ceramica slavă primitivă, fiind un specific al teritoriilor
limitrofe Carpaților răsăriteni și meridionali. Decorul cu alveole pe buză, a
cărui continuitate de exercițiu este demonstrabilă pentru secolele anterioare,
și care este identificat din siturile cele mai timpurii (inclusiv pe ceramica
lucrată la roată), apare în lumea slavă (mai ales răsăriteană) în secolul al
VII-lea și devine frecvent începând cu secolul VIII, atunci când această modă
niciodată semnificativă la Dunărea de Jos fusese părăsită de producătorii de
ceramică din Câmpia Română.
Formele culturii Praga și ale culturii
Ipotești-Cândești sunt suficient de distincte pentru a evita confuziile.
Asemănări apar doar pentru grupe morfologice cu largă circulație, produse în
Câmpia Română inclusiv la roată, forme datorate moștenirii romane, care însă nu
adresează doar spațiul carpato-danubian, ci, în grade diferite, toată Europa;
astfel de asemănări vizează forme din arealele slave vestice, populații care nu
pot fi suspectate a fi jucat un rol în Câmpia Română înaintea ultimelor două
decenii ale veacului VI, atunci când deja cultura Ipotești-Cândești era în
disoluție. În ciuda faptului că originea unor tipuri de fibule digitate pare a
fi în adâncurile Ucrainei, nu au fost depistate nici un fel de analogii ale
formelor ceramice în această direcție (cu o excepție, la Budureasca). Numărul
vaselor a căror formă poate fi, ipotetic,
legată de experiența culturală slavă, este undeva la 3%, ceea ce conduce la
ideea că slavii în migrație nu mai produceau ceramică, beneficiind în acest
sens (și în altele!) de serviciile comunităților dependente și a indivizilor în
captivitate. Ideea că slavii au migrat în număr mare, cu familii și cu tot
avutul lor din țara de origine, este sugerat
de evidentele exagerări ale izvoarelor literare, care vorbesc de zeci de mii și
de sute de mii de prizonieri, ceea ce este contestabil și arheologic (unde sunt
înhumate sutele de mii de prizonieri, reprezentând de câteva ori populația
locală din Câmpia Română?) și numismatic (fabuloasele averi răpite din Imperiu
refuză să apară, cu excepția unor tezaure de monedă de bronz, de valoare totală
neglijabilă). În realitate, izvoarele nu amintesc nicăieri, explicit, de migrația cu familiile și avutul, ci doar
de satele, colibele jalnice, ogoarele
și grămezile de grâne. Este astăzi cât se poate de sigur că acele sate nu
erau slave, ci sub autoritate slavă. Migrația a pus în mișcare numai surplusul
demografic al lumii slave, deci cadeții, care și-au asigurat reproducerea
prin forța armelor. Acest peisaj este sugerat de ceramica de la Sărata
Monteoru, cât și de proporția între mormintele de incinerație în urnă și în
groapă (aproximativ 1 la 7). Că această mână de oameni ar fi putut lua în
stăpânire directă și efectivă toate așezările din Câmpia Română, în numai
câteva decenii este îndoielnic. Este suficient să ne gândim ce s-a întâmplat
cu acești războinici după prăbușirea limesului (614): au ocupat nord-estul
actualei Bulgarii. De ce doar atât? Pentru că acesta era potențialul lor și
teritoriul necesar, pe care îl puteau controla. Colonizarea sudului Balcanilor
s-a făcut într-o etapă anterioară (587) și a pornit din bazinul Dunării
mijlocii, nu de la Dunărea inferioară.
În fine, un ultim argument al diferențelor între ceramica
slavă primitivă și ceramica culturii Ipotești-Cândești îl oferă studiul
capacităților vaselor ceramice. O oarecare compatibilitate între mediile uzuale
în lumea slavă (foarte asemănătoare pe largi spații) se poate stabili numai cu
siturile timpurii (Gropșani, Budureasca) din Câmpia Română. Așezarea de la
Gropșani nu numai că este dominată de ceramica de atelier, dar vasele se
structurează pe clase de capacități, după reguli ale lumii romane, ceea ce nu
se întâmplă nicăieri în lumea slavă (iar, la același nivel, în nici un sit din
Muntenia). Tendința de scădere a mediilor de capacitate, pentru așezările din
Câmpia Română, până la mai puțin de jumătate din mediile normale în oricare alt
sit slav cert, nu reflectă expansivitatea lumii slave, ci criza profundă a
societății rurale locale. Primele semne de pierdere a vitalității, în mediu
slav (dar niciodată la un nivel catastrofal), se înregistrează numai spre
finalul secolului al VIII-lea. Între evoluția celor două lumi nu există nici o paralelă.
Nu în secolul al VI-lea.
Prezența slavă în Câmpia Română, în a doua jumătate a
secolului al VI-lea, este argumentabilă și fără să vedem în fiecare ciob
produsul unui migrator. Ar fi absurd credem că aceste așezări trebuie să fie slave, atâta vreme cât un
orizont de așezări slave (mixo-slave, aș spune) nu apare nici în Bulgaria de NE
înaintea jumătății secolului al VII-lea (Koleva). Trecerea de la economia de
pradă la economia rurală, de pace, nu s-a realizat, nici la sudul Dunării,
decât după dispariția generației eroice, care luptase sub zidurile
Constantinopolelui.
p. 264
Concluziile istorice ale tezei sunt cele de mai sus. Se
pot adăuga multe alte lucruri, riscând însă diluarea mesajelor importante.
Înainte de a încheia, cred că este cazul să fac o evaluare a momentului
cercetării, a succeselor și eșecurilor acestei întreprinderi.
Am
început studiul culturii Ipotești-Cândești acum aproximativ șapte ani. Un an mai târziu, obiectivele mari ale acestei lucrări
erau deja stabilite. Atunci când m-am înscris la doctorat credeam că voi putea
finaliza ceva mai repede; din fericire nu a fost așa. Din fericire fiindcă unele întârzieri sunt
benefice. Nu mă gândesc doar la faptul că în ultimii câțiva ani au apărut mai
multe lucrări de referință ceea ce este încurajator a căror asimilare se
face în timp și cu timp, cât și la faptul că obligațiile de serviciu m-au
constrâns, în câteva rânduri, să iau distanță de un obiect de studiu suficient
de pasionant pentru mine, cel puțin pentru a uita de aproape orice altceva;
distanță necesară pentru a putea corecta opinii prea pătimașe sau pur și simplu
necoapte, perspective tehnologice înguste și exclusiviste. Temporizările au
adus, în contra-partidă, unele decorelări în practicile de înregistrare,
încurcături în contabilizarea informației, defecțiuni care au costat tot
timp pentru a fi corectate, în măsura în care a fost posibil.
O
slăbiciune și o calitate totodată o constituie împrejurarea că sistemul
tehnologic Compas s-a născut și s-a perfecționat paralel cu cercetarea.
Căutarea permanentă de noi soluții de tratare a unor situații inedite avut
drept rezultat diversificarea mijloacelor de cercetare, postularea necesității
studiului din perspective diferite, a căror concluzii să se verifice reciproc,
însă a avut ca rezultat, uneori, aplicarea unor măsuri distincte pentru grupuri
de obiecte asemenea (ceea ce este mai evident în volumul de Anexe, secțiunea
IV). Am fost conștient de riscurile unor astfel de practici, însă am considerat
că este prețul care trebuie plătit pentru progresul
mijlocelor de cercetare. Cercetarea după sisteme metodologice etalonate,
respectate întocmai de la un capăt la altul al
cercetării, este un imperativ teoretic, însă osificarea metodelor de studiu
inclusiv cele prezentate de această lucrare nu poate avea consecințe faste.
Operarea în baze de date a făcut ca perspectivele
teoretice să poată fi schimbate cu destulă suplețe, fără mari pierderi de timp,
ceea ce ar fi fost imposibil într-o organizare pe spațiu-hârtie. Gestionarea informației
prin metode de tipul analogiilor relative sau analogiilor absolute, cu
mijloace clasice (creion, hârtie, calculator de buzunar), ar fi solicitat
câteva vieți, nu câțiva ani. Concluzia este că deschiderea spre noi tehnologii
și tehnici de lucru este direct proporțională cu posibilitatea și abilitatea de
a folosi un computer. În ciuda unor opinii exprimate în mai multe rânduri, a
aparențelor pe care le oferă Sistemul Compas, privit din afară, nivelul de
tehnicitate al lucrării nu este nici foarte ridicat, nici rezultatul unei
viziuni inginerești (deși poate nu ar fi fost rău), nici nu presupune
abilități inaccesibile persoanelor cu instrucție superioară. Este însă la fel
de adevărat că această lucrare nu ar fi
fost posibilă fără accesul la un calculator (acasă și la servici).
Handicapurile pe care arheologia română le resimte declarat sau nu în fața
colegilor din străinătate (inclusiv din unele țări vecine), se datorează
accesului scăzut la mijloace tehnice, inclusiv a mentalităților profesionale
rezultate. Acest handicap poate fi însă resorbit, în bună măsură, într-un timp
rezonabil, cu condiția ca factorii de decizie (la nivel politic, dar și la
nivelul managementului cercetării) să identifice prioritățile și să acționeze
în consecință.
Eșecurile acestei lucrări sunt, majoritatea,
consubstanțiale obiectului de studiu. Absența informațiilor utilizabile despre
fabricația ceramicii, lacătele ruginite de la depozite, selectarea materialului
arheologic pentru publicare, erorile de desen, nerespectarea unor standarde
minime de reprezentare (scara, simetria bilaterală falsă, reconstituirile
discutabile), au limitat capacitatea sistemului de a produce concluzii mai ferme.
Erorile de reprezentare a obiectului ceramic afectează în special studiile de
capacitate, nu atât mediile de sit (complex), cât stabilirea existenței/
inexistenței unor măsuri de capacitate; daunele produse clasificării
morfologice sunt estimate ca fiind mai mici, dar neîndoielnic măsurătorile
aplicate unor obiecte ideale ar fi
condus la diferențe și poate la redactarea altor concluzii, fie și secvențial.
Oricâte eșecuri aș contabiliza, afirm că o măsurătoare fie și pe un obiect
deformat reprezintă mai mult decât o aproximare, iar gestiunea informației
prin mijloace computerizate este și va fi superioară memoriei umane și
intuiției, oricât de strălucite.
Nu-mi fac iluzii că tezele enunțate - și cu atât mai
puțin ipotezele vor rezista analizei și timpului în integralitatea lor și nu
exclud să mă despart benevol de unele afirmații, cum am mai făcut-o. Dacă vor
exista beneficii ale acestei lucrări, aș dori ca ele să se manifeste nu atât pe
tărâmul concluziilor, ci pe teritoriul metodelor de cercetare. Dacă viitoarea
generație de arheologi va hotărâ că măcar direcția
este cea bună, atunci voi considera că mi-am atins cel mai important obiectiv.